Η Λυκία μέσα από τη μυθική της διάσταση
. , του Κωνσταντίνου Ν Θώδη ιστορικού ερευνητή της Μικράς Ασίας του Αιγαίου
- .Διάσπαρτοι σαρκοφάγοι στην αρχαία λυκιακή πόλη Τειμούσσα Κόλπος Κέκοβα
Copyright © Konstantinos Thodis, 2018.
Εισαγωγή
, ,Στη νοτιοδυτική ακτή της Μικράς Ασίας ανατολικά της Ρόδου και πολύ κοντά σε αυτήν
εκτείνεται η Λυκία, μια χώρα που συνδέεται με θρύλους και παραδόσεις από τα ομηρικά
. « », ακόμη χρόνια Τους Λυκίους συναντάμε για πρώτη φορά στην Ιλιάδα στο πλευρό των
. . , Τρώων Ηγέτες τους ήταν ο Γλαύκος και ο Σαρπηδόνας Ο τελευταίος σύμφωνα με το
, . μύθο ήταν αδελφός του Μίνωα που εκδιώχθηκε από την Κρήτη στη Λυκία Οι Λύκιοι
, , θεωρούνταν επίσης κατασκευαστές των κυκλώπειων τειχών στις Μυκήνες και την
, , Τίρυνθα της Αργολίδας ενώ σύμφωνα με το μύθο και οι Κύκλωπες θεωρούνταν ότι
. ήρθαν από τη Λυκία « Με τους Λυκίους συνδέεται ο μύθος του Βελλε ροφόντη, το όνομα
του οποίου δόθηκε σε έναν ξεχωριστό δήμο της Ξάνθου, ,όπου σύμφωνα με μια εκδοχή
τοποθετείται και ο τάφος του
1
». , , ,Ο Βελλεροφόντης όπως και ο εγγονός του Σαρπηδόνας
. , αντιπροσωπεύει το αρχέτυπο του ήρωα και του βασιλιά της Λυκίας Πιθανόν αυτό το
, αρχέτυπο ήταν χαρακτηριστικό και πρότυπο των ταφικών εισόδων επιφανών πολιτών
. σε όλες τις πόλεις της αρχαίας Λυκίας « , Ο Περικλής κυβερνήτης της πόλεως των
Λιμύρων, , ζήτησε μετά το θάνατό του να τοποθετήσουν τη μορφή του Βελλεροφόντη
, . πάνω στον Πήγασο σκοτώνοντας τη Χίμαιρα πάνω στην είσοδο του τάφου του Με
, , αυτό τον τρόπο ήθελε να προσομοιάσει τον εαυτό του με αυτόν τον ήρωα βλέποντας
. , εαυτόν ως κληρονόμο εκείνου Στόχος του ήταν η αποθέωση μέσω της νίκης έναντι του
θανάτου
2
...». , Σύμφωνα με άλλη εκδοχή ο τάφος του Βελλεροφόντη τοποθετείται στην
Τλω, . , , επίσης ισχυρή πόλη της ένωσης των Λυκίων Συγκεκριμένα πιστεύεται ότι ο μύθος
, , του Βελλεροφόντη μεταφέρθηκε από τη Λυκία στη μυκηναϊκή Αργολίδα αλλά και στην
, . Κόρινθο χωρίς ακόμη να σχετίζεται με τον Πήγασο Για πρώτη φορά η Τλως αναφέρεται
14 . . . στα χετταιτικά χρονικά το ο αι π Χ Μετά την κατάρρευση της αυτοκρατορίας των
, Χετταίων η Τλως καθιερώθηκε ως μια από τις σημαντικότερες πόλεις της αρχαίας Λυκίας
, , , , , ανάμεσα στην Ξάνθο τα Λίμυρα τα Μύρα τα Πάταρα τον Όλυμπο την Τελμησσό
( ) , μεταγενέστερα Αναστασιούπολη και Μάκρη και τη Φασήλιδα πόλεις της ένωσης των
1 Ροδίων και Λυκίων σύγκρουσις υπό το πρίσμα της Ιλιάδας, Θώδης Ν.Κ. - Μαδιά Χ.Ε. περιοδικό “Αρχαιολογία”
2016.
2 Ιδιαιτερότητες αρχιτεκτονικής του ηρώου του Περικλή των Λιμύρων, Περιοδ. έκδοση Πανεπιστ. Νίζνυ
Νόβγκοροντ, Ρωσία, Ν.Α. Ναλίμοβα, № 2(1) σ. 185, 2013.
. , Λυκίων Στη συνέχεια και μετά τα ελληνιστικά χρόνια κατέστη τμήμα της ρωμαϊκής
. ,αυτοκρατορίας Ο πληθυσμός της πόλης διαχωριζόταν σε τρεις κοινωνικές ομάδες
: , φέροντας καθεμιά το όνομα καθενός ήρωα του έπους Βελλεροφόντιοι Ιοβάτιοι και
. . Σαρπηδόνιοι Αντίστοιχες ομάδες και συνοικίες υπήρχαν και στην Ξάνθο Κατά τους
, βυζαντινούς χρόνους η Τλως . ήταν κέντρο επισκοπής Μετά την πτώση του Βυζαντίου
, κατέστη μέρος της οθωμανικής αυτοκρατορίας όπου οι Τούρκοι ζούσαν εδώ μέχρι το
18 . , , ο αι Στη συνέχεια η πόλη εγκαταλείφθηκε ίσως γιατί δεν αποτελούσε οργανωμένο
, ,θρησκευτικό οικισμό όπως για παράδειγμα το τυπικό διαβίωσης μιας αυτοτελούς μονής
. , επειδή οι πιστοί αποχώρησαν ή εκδιώχθηκαν από αυτό Ως ιστορικό αρχαιολογικού
, ενδιαφέροντος κέντρο της αρχαιότητας η Τλως άνοιξε τις πύλες της για τους επισκέπτες
1838. . το έτος Το κέντρο της πόλεως ήταν η ακρόπολη Στις πλαγιές του βράχου
. διάσπαρτοι παντού τάφοι και γύρω από την αρχαία πόλη πολλοί σαρκοφάγοι Την
, κορυφή του λόφου στεφανώνει το τουρκικό φρούριο του αιμοβόρου Αλή το οποίο
. θεωρείται ότι είναι χτισμένο πάνω στα θεμέλια της αρχαίας λυκιακής πόλης Ένας εκ των
, , ,τάφων πιστεύεται ότι είναι ο τάφος του Κορίνθιου ήρωα της ελληνικής μυθολογίας
. , , Βελλεροφόντη Στον περιβάλλοντα χώρο του τάφου πιστεύεται ότι βρίσκεται ο
. , βασιλικός οικογενειακός βωμός Το γένος των βασιλέων οδηγεί στο Βελλεροφόντη που
. εξόντωσε τη φλογοπνέουσα Χίμαιρα κοντά στον Όλυμπο της Λυκίας Ο επιβλητικός και
. εξαιρετικός τάφος έχει τρεις σκαλιστές πόρτες και θυμίζει ναό Μια από τις πόρτες είναι
, διακοσμημένη με ανάγλυφη παράσταση που απεικονίζει το θρυλικό Έλληνα ήρωα
. , , καβάλα στον φτερωτό Πήγασο Σε άλλη πόρτα απεικονίζεται ένα λιοντάρι που φύλαγε
. την είσοδο του τάφου Το λιοντάρι είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα στις εισόδους των
. , τάφων επιφανών Ελλήνων και Αιγυπτίων Εξωτερικά βλέπει κανείς τα πλαίσια
, παραθύρων που ίσως απεικονίζουν . σταυρούς
( ), Ο Βελλεροφόντης ήταν γιος του βασιλιά της Κορίνθου αρχικά Εφύρας Γλαύκου και της
Ευρυμέδης αὐτὰρ Γλαῦκος τίκτεν ἀμύμονα Βελλεροφόντην·τ δὲ θεοὶ κάλλός τε κα ἠνο
ρέην ἐρατεινὴν ὤπασαν
3
» , ενώ αρχικά είχε το όνομα Ιππόνους που σήμαινε γνώστης και
. , γητευτής αλόγων Ήταν εγγονός του Σίσυφου του ιδρυτή και βασιλιά της αρχαίας
( ).Εφύρας μετέπειτα Κορίνθου « ( )Σίσυφος δε Αιόλου ο Όμηρος τον ονομάζει Αιολίδη
κτίσας Εφύραν την νυν λεγομένην Κόρινθον, γαμεί Μερόπην την Άτλαντος
.
εξ αυτών παις
, , γίνεται Γλαύκος ώ παις Βελλεροφόντης εξ Ευρυμέδης εγγενήθη ός έκτεινε την πυρίπνουν
Χίμαιραν
4
». , ( ,Ωστόσο αφού φόνευσε τον αδελφό του Βέλλερο σύμφωνα με άλλη εκδοχή
), , κάτοικο της Κορίνθου αναζήτησε πόλη που θα τον βοηθούσε να εξαγνιστεί από το
( , ), , έγκλημα σύμφωνα με άλλη εκδοχή εξορίστηκε καταφεύγοντας στην Τύρινθα σαφώς
, , . μετανιωμένος παίρνοντας το όνομα Βελλεροφόντης δηλαδή φονιάς του Βέλλερου Εκεί
, -βασίλευε ο Προίτος ο οποίος τον εξάγνισε και του προσέφερε κατοικία στο παλάτι του
« , , Βελλεροφόντης τῆς Κορίνθου βασιλέως υἱός ἄκων ἀποκτείνας τὸν ἀδελφὸς φεύγει ἐκ
. , , ,τῆς πατρίδος Ἐπεὶ δ ἧκε πρὸς Προῖτον τῆς Τίρυνθος βασιλέα φίλον ὄντα πατρῷον
. , δεῖται αὐτοῦ καθῆραι αὐτὸν τοῦ φόνου Προῖτος οὖν ἐκάθηρεν αὐτόν καθῆρας δ
·” « · , ἔλεξεν Ἀνδρὸς φίλου παῖς ὢν ἥκεις παρ ἐμέ μεῖνον οὖν παρ ἐμοί εἰ βούλει οὐδενὸς δὲ
χρήματος ἀπορήσεις
5
». . Ο Προίτος είχε καταγωγή από το γένος του Δαναού Ήταν γιος
. , , , του Άβαντα και της Αγλαΐας Επίσης αδελφός του Ακρίσιου βασιλιά της Τίρυνθας σύζυγος
, της Σθενέβοιας από τη Λυκία και πατέρας τριών θυγατέρων γνωστών με το πατρώνυμο
.Προιτίδες , , ( , ), Εκεί η σύζυγος του βασιλιά Σθενέβοια Άντεια κατά τον Όμηρο ερωτεύτηκε
, , , . , ,τον δραπέτη ο οποίος όμως απέρριψε την αγάπη της Αυτή θέλοντας να τον εκδικηθεί
, .τον κατηγόρησε με συκοφαντίες ότι αποπειράθηκε να προσβάλλει την τιμή της
Αντίστοιχες εικόνες απόρριψης της επιθυμίας έχουμε στις περιπτώσεις του Ιππόλυτου και
3 Ομήρου, Ιλιάς, 6.155
4 Απολλόδωρου, Βιβλιοθήκη, βιβλίο Β,1.8.9
5 Αρχαία ελληνική γλώσσα, Α.Β. Κιριτσένκο - Κ.Α. Τανανουσκό. Περιοδ. Έκδοση Εκκλησιαστικής Ακαδημίας
Μίνσκ, Λευκορωσία, Σειρά № 2, 2017.
, . της Φαίδρας καθώς και του Κνήμονα και της Δυναμαίτης Ο Προίτος πίστεψε τη γυναίκα
, , του αλλά μη θέλοντας να σκοτώσει τον άνθρωπο που φιλοξένησε τον έστειλε στο
, . βασιλιά της Λυκίας και πεθερό του Ιοβάτη Έγραψε δε και απέστειλε επιστολή σε αυτόν να
- σκοτώσει το Βελλεροφόντη μετά την άφιξή του στη Λυκία « οὖν Προῖτος ἀπιστῶν μὲν
, , , , τῷ ξένῳ αἰδούμενος δ ἀποκτεῖναι πρὸς Ἰοβάτην τῶν Λυκίων βασιλέα ἀπέστειλεν αὐτὸν
· ἐπιστολὴν γχειρίσαι κελεύσας ἐν τῇ πιστολῇ ἔγραψε τῷ Ἰοβάτῃ τὸν νεανίαν
διαφθεῖραι
6
». , ,Θέλοντας να εκπληρώσει το αίτημα της επιστολής του Προίτου ο Ιοβάτης
έστειλε το Βελλεροφόντη σε επικίνδυνες αποστολές στη Λυκία με σκοπό την εξόντωσή
. του με αυτό τον τρόπο Η ανάθεση των αποστολών του βασιλιά Ιοβάτη στο
, , Βελλεροφόντη θυμίζει τον Ηρακλή και τους δώδεκα άθλους που του ανέθεσε ο
, . , Ευρυσθέας καθώς και τα κατορθώματα του Θησέα και του Περσέα Πρώτα ο βασιλιάς
ζήτησε από τον επισκέπτη να αγωνιστεί με την τρικέφαλη φλογόπνοη Χίμαιρα
( ) - «αντίστοιχος άθλος του Ηρακλή με τη Λερναία Ύδρα με εννέα κεφάλια Ἰοβάτης δὲ
, ἀναγνοὺς ἐπέταξεν αὐτῷ Χίμαιραν κτεῖναι νομίζων αὐτὸν ὑπὸ τοῦ θηρίου
· , διαφθαρήσεσθαι ἦν γὰρ οὐ μόνον ἑνὶ ἀλλὰ πολλοῖς οὐκ εὐάλωτον εἶχε δὲ προτομὴν μὲν
, , , λέοντος οὐρὰν δὲ δράκοντος τρίτην δὲ κεφαλὴν μέσην αἰγός δι᾽ ἧς πῦρ ἀνίει
7
». Η
. « Χίμαιρα ζούσε σε κοντινή απόσταση από το παλάτι του Ιοβάτη στα βουνά Κατά τον
, , αυτόν χρόνον διέφθειρε την των Λυκίων χώραν η Χίμαιρα δεινόν θηρίον σώμα μεν
, , , λέοντος ουράν δε δράκοντος κεφαλήν δ αιγός έχουσα εκ δε του στόματος πυρ
αναπνέουσα
8
...». Ο Βελλεροφόντης είχε την εύνοια και τη βοήθεια των θεών σε αυτή του
. , την αποστολή Σύμφωνα με μια εκδοχή του μύθου η Αθηνά περισσότερο από κάθε άλλο
, , , ήρωα της ελληνικής μυθολογίας ευνοούσε το Βελλεροφόντη ενώ λέγεται ότι η ίδια με τα
, , χέρια της κρατούσε το χαλινάρι του αλόγου δαμάζοντάς το όταν ο Βελλεροφόντης
. «... επιτίθετο στη Χίμαιρα με το δόρυ του τὸ δὲ ἱερὸν τῆς Ἀθηνᾶς τῆς Χαλινίτιδος πρὸς τῷ
, θεάτρῳ σφίσιν στὶν καὶ πλησίον ξόανον γυμνὸν Ἡρακλέους Δαιδάλου δὲ αὐτό φασιν
εἶναι τέχνην
9
». , , :Γράφει επίσης ο Παυσανίας «τάδε μεν ούτως έχοντα ε ,πελεξάμην του
μνήματος δε έστιν ου πόρρω Χαλινίτιδος Αθηνάς ι ·ερόν Αθηνάν γὰρ θεών μάλιστα
συγκατεργάσασθαι τα τε άλλα Βελλεροφόντη φασί και ως τον Πήγασον οι παραδοίη
χειρωσαμένη τε και ενθείσα αυτή τω ίππω χαλινόν
10
».
, , Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή αυτού του μύθου που αναφέρεται στον Πίνδαρο η Αθηνά
, δώρισε μόνο το χαλινάρι στο Βελλεροφόντη αλλά τον Πήγασο τον δάμασε ο ίδιος ο
. «ήρωας Ί 'ππον πτερόεντ ' αναβάς δ ευθύς ενόπλια χαλκωθείς έπαιξεν. ' Σύν δ εκείνω και
' . ποτ Αμαζονίδων Αιθέρος ψυχράς από κόλπων ερήμου Τοξόταν βάλλων γυναικείον
στρατόν και Χίμαιραν πυρ πνέοισαν . ,και Σολύμους έπεφνεν Διασωπάσομαι οι μόρον εγώ
' τον δ εν Ούλύμπω φάτναι Ζηνός αρχαία δέκονται
11
». , , Οι θεοί λοιπόν του παρείχαν το
, φτερωτό άλογο τον Πήγασο το άλογο του ίδιου του Δία με το οποίο κατόρθωσε να
. «... , νικήσει τη Χίμαιρα αναβιβάσας ουν εαυτόν ο Βελλεροφόντης επί τον Πήγασον όν είχεν
, ίππον εκ Μεδούσης πτηνόν γεγεννημένον και Ποσειδώνος αρθείς εις ύψος από τούτου
κατετόξευσε την Χίμαιραν
12
..». O , Πήγασος ήταν το φτερωτό άλογο που μετέφερε τους
. , , .κεραυνούς του Δία Γονείς του κατά τη μυθολογία ο Ποσειδώνας και η Μέδουσα Γοργώ
. Οι Μέδουσες ήταν τέρατα με κεφάλι φιδιού και χρυσά φτερά στη ράχη τους Η Αθηνά
. , συμβούλευσε το Βελλεροφόντη να κάνει θυσία στον Ποσειδώνα Η Χίμαιρα ήταν ένα
, . τρικέφαλο τέρας που γεννήθηκε από την ένωση του Τυφώνα και της Έχιδνας Αδέλφια
, , , , , της ο Κέρβερος το λιοντάρι της Νεμέας η Λερναία Ύδρα ο δικέφαλος σκύλος Όρθρος η
6 ό.π. Α.Β. Κιριτσένκο - Κ.Α. Τανανουσκό, Μίνσκ, 2017.
7 Απολλόδωρου, Βιβλιοθήκη, II.3.1.
8 ό.π. Α.Β. Κιριτσένκο - Κ.Α. Τανανουσκό, Μίνσκ, 2017.
9 Παυσανία, Ελλάδος Περιήγησις, Κορινθιακά, II.4.5.
10 ό.π. Παυσανία, II.4.1.
11 Πινδάρου, Ολυμπιονίκαι, XIII.8.5-90.
12 ό.π. Απολλόδωρου, II.3.2.
Φαία της Κρομμυώνας και η Σφίγγα της Θήβας
13
. Ζούσε σε μια χαράδρα στα Πάταρα της
. . , Λυκίας Ο Βελλεροφόντης κατάφερε να την εξοντώσει Δαμάζοντας τον Πήγασο πέταξε
. πάνω από τη χαράδρα και στοχεύοντάς την με τα βέλη του την τραυμάτισε βαριά Στη
, , συνέχεια κάρφωσε το δόρυ του ανάμεσα στα σαγόνια της αφού πρώτα έδεσε στη μύτη
. ,του δόρατος ένα σβώλο μολυβιού Όταν αυτό άγγιξε την πύρινη ανάσα της Χίμαιρας
. έλιωσε και το μέταλλο καυτό κατέκαψε τα σωθικά του τέρατος , Στη συνέχεια ο βασιλιάς
έστειλε το Βελλεροφόντη να καταδιώξει την πολεμοχαρή και βάναυση φυλή των
, . ,Σολύμων οι οποίοι καθημερινά απειλούσαν την ασφάλεια των κατοίκων της Λυκίας Εδώ
υπάρχει αντιστοίχηση με τον πέμπτο άθλο του Ηρακλή κατά των Κενταύρων ή τον
, , . όγδοο της αρπαγής των αλόγων του Διομήδη βασιλιά των Βιστόνων της Θράκης Η
. μάχη είχε αίσιο αποτέλεσμα και οι Σόλυμοι καταδιώχθησαν και νικήθηκαν Η επόμενη
, δοκιμασία ήταν ο αγώνας κατά των Αμαζόνων αντίστοιχη του ένατου άθλου του
, , , Ηρακλή όταν η κόρη του Ευρυσθέα Αδμήτη ζήτησε από τον ήρωα να της φέρει τη ζώνη
, . της Ιππολύτης βασίλισσας των Αμαζόνων Οι Έλληνες συγγραφείς μεταγενέστερων
, χρόνων όπως (68 ο Στράβων π.Χ. -20 .π Χ.) και ο Π (50-125 .λούταρχος μ Χ.),
τοποθετούσαν γεωγραφικά την περιοχή εμφάνισης των Α , μαζόνων στον Καύκασο στη
Σκυθία. , Αλλά αν ,τις Αμαζόνες της Μικράς Ασίας ο Στράβων τις συσχετίζει με την
, ιστορική πραγματικότητα για τις αντίστοιχες του Κ , ,αυκάσου δείχνει κάποια δυσπιστία
θεωρώντας τες ως «μυθοπλαστικές και αμφισβητήσιμες
14
». Οι Α μαζόνες ήταν
«οπλισμένες , με ένα τόξο ένα τσεκούρι και ένα δόρυ
15
», « ενώ κρατούσαν και ασπίδες
16
».
« Από δέρματα άγριων ζώων έφτιαχναν τα , ενδύματά τους κράνη, παλτά και ζώνες
17
».
Ακριβώς όπως τους μετέφερε σε μας η αρχαία , παράδοση είναι γνωστές με τα ονόματα
των παρθένων πολεμιστριών και τις όμορφες βασίλισσές , , τους την Ιππολύτη την
, , . .Αντιόπη τη Φαλέστρα την Πανθεσύλεια κ ά , υπό την αρχηγία των οποίων οι Αμαζόνες
« οδηγούνταν σε μακρινές στρατιωτικές πεζοπορίες, καταλαμβάνοντας πολλά έθνη και
υποδουλώνοντας τους γείτονές τους
18
». Όπως και τα προηγούμενα κατορθώματα και
. «... , αυτό είχε νικηφόρο αποτέλεσμα θαυμάσας την δύναμιν αυτού ο Ιοβάτης τα τε
γράμματα έδειξε και παρ αυτώ μένειν ηξίωσε δους δε την θυγατέραν Φιλονόην και
θνήσκων την βασιλείαν κατέλιπεν αυτώ
19
...». , Όταν ο Ιοβάτης κατάλαβε ότι ο
, , Βελλεροφόντης είχε θεϊκή καταγωγή αναγνώρισε τα κατορθώματά του του έδειξε την
. « επιστολή του Προίτου και τον κράτησε στη χώρα του Ορώ δε άνδρα μεν όντα δεινόν
, , και αγαθόν μείνον ουν παρ εμοί ίνα τελευτήσαντος ποτ εμού των Λυκίων άρχης
20
». Του
( , ) έδωσε για γυναίκα την κόρη του Φιλονόη σύμφωνα με άλλη εκδοχή την Αντίκλεια και
. , μετά το θάνατό του τον κατέστησε κληρονόμο του βασιλείου του Από το γάμο αυτό ο
, . Βελλεροφόντης απέκτησε τον Ίσανδρο τον Ιππόλοχο και τη Λαοδάμεια Από τον
, Ιππόλοχο γεννήθηκε ο Γλαύκος και από τη Λαοδάμεια ο Σαρπηδόνας μετέπειτα
. αρχηγέτες των Λυκίων στον Τρωϊκό πόλεμο Ο Βελλεροφόντης θέλησε να εκδικηθεί τον
. , Προίτο Γι αυτό συναντήθηκε κρυφά με τη Σθενέβοια η οποία διαβεβαίωσε την αγάπη της
. , , γι αυτόν και την έπεισε να τον ακολουθήσει καβάλα στον Πήγασο Όταν όμως βρέθηκαν
, . ψηλά στον αέρα ο Βελλεροφόντης έριξε τη γυναίκα στη θάλασσα και πνίγηκε Αυτή η
, . πράξη του στέρησε την ευλογία των θεών οι οποίοι τον κατέστησαν τρελό Σύμφωνα με
, , μία άλλη εκδοχή του μύθου ο Βελλεροφόντης τιμωρήθηκε από τους θεούς για το ότι
ήθελε να ανέβει με τον Πήγασο ως την ύψιστη κορυφή του Ολύμπου αντίστοιχες
, . . περιπτώσεις τιμωρίας του Ίκαρου του Φαέθωνα κ ά Μαθαίνοντας αυτό ο Δίας έστειλε
13 Ησιόδου, Θεογονία, 323.
14 Στράβων, Γεωγραφία»,ΧΙ.5,1-4/XII.3,21-24/ XII.6,8 και Πλούταρχος , Βίος του Πομπήιου, XXXV.
15 ό.π. Στράβων, Γεωγραφία» ΧΙ. 5, 1-4, XII. 3, 21-24.
16 Πλούταρχου, Βίος Πομπήιου, XXXV.
17 ό.π. Στράβων, ΧΙ. 5, 1-4/ 3, 21-24.
18 Διόδωρου Σικελιώτη, Βιβλιοθήκη, ΙΙ,44-46/ XVII,77 και Στράβων, Γεωγραφία XII. 8,6.
19 ό.π. Απολλόδωρου, Βιβλιοθήκη, II.3.47.
20 ό.π. Α.Β. Κιριτσένκο - Κ.Α. Τανανουσκό, Μίνσκ, 2017.
, , μια φοβερή αλογόμυγα που τσίμπησε το φτερωτό άλογο το οποίο αφήνιασε ρίχνοντας
. τον αναβάτη του στη γη Ο Βελλεροφόντης περιπλανήθηκε πολύ στις πλαγιές του ιερού
, . βουνού αλλά όταν έφτασε στους πρόποδές του ήταν ήδη τυφλός και κουτσός Έτσι
. απέμεινε μέχρι το θάνατό του Οι θρύλοι και η μορφή του Βελλεροφόντη πάνω στον
, , Πήγασο βρήκαν την αντανάκλασή τους εκτός από τις εισόδους των τάφων επιφανών
- προσώπων της αρχαίας Λυκίας και στην αγγειογραφία και τη λογοτεχνία τραγωδίες
. Σθενέβοια και Βελλεροφόντης του Ευριπίδη Από τις δύο αυτές τραγωδίες
. διασώθηκαν ελάχιστα αποσπάσματα Η κλασική μορφή βασισμένη στο αρχικό
. , πρωτοκορινθιακό ρυθμό είναι η μάχη με τη Χίμαιρα Μοιάζει δε με τον Άγιο Γεώργιο τον
.Τροπαιοφόρο
Επίλογος
, Οι τραγωδίες του Ευριπίδη συχνά καταστρώνονται με τέτοιο τρόπο ώστε η εξωτερική
πορεία δράσης των ηρώων να φαίνεται να οδηγεί τελικά στο θρίαμβο και την
, επικράτηση των θεών αλλά ο θεατής ήδη είναι εμπνευσμένος από αμφιβολίες για την
. " ηθική ορθότητα των ενεργειών των θεών και τελικά των αποφάσεών τους Εάν οι θεοί
, ", διαπράξουν επαίσχυντες πράξεις δεν είναι θεοί αναφέρεται σε ένα από τα
. ,αποσπάσματα της τραγωδίας Βελλεροφόντης Ο ήρωας αυτής της τραγωδίας
, ,αμφισβητώντας τα επίγεια κακά και τα δεινά εξαιτίας της ίδιας της ύπαρξης των θεών
προσπαθεί να ανέβει στον ουρανό με το φτερωτό άλογο για να ελέγξει ο ίδιος τις
. , .αμφιβολίες του Κατά τη διάρκεια της πτήσης ο Βελλεροφόντης πέφτει και συντρίβεται
" " , « Φαίνεται ότι ο κακός τιμωρήθηκε αλλά ο Βελλεροφόντης πεθαίνει και φτάνει στο
, " " .θάνατο με θαρραλέο τρόπο σταθερά βέβαιος και πιστός για την ευσέβεια του
, Αναζωογονώντας τη συμπάθεια του για τον ατυχές του ήρωα ο Ευριπίδης επιβεβαιώνει
, , έμμεσα την ευσεβή φύση των αμφιβολιών του ήρωα και ως εκ τούτου τη σταθερότητα
τους
21
». , «Στην τραγωδία του »Βελλεροφόντης , ο Ευριπίδης επεξεργάστηκε την παράδοση
που εξελίχθηκε στα αρχαία χρόνια στη Μικρά Ασία και μαζί με τους ελληνικούς θρύλους
, , . , περιελάμβανε καθαρά ανατολικές εικόνες για παράδειγμα βαβυλωνιακές Στην Ελλάδα ο
μύθος του Βελλεροφόντη ήταν ευρέως διαδεδομένος και εξυμνούμενος από τον
Πίνδαρο
22
, ενώ μετά απ αυτόν ο Ευριπίδης συνέχισε και προσέδωσε σ το μύθο μια τελική
μορφή και διάσταση. Η χρονογραφία αυτής της τραγωδίας αποδίδεται στο διάστημα
431 432 μεταξύ και . .π Χ
20 , , Τον ό αιώνα σε ένα χειρόγραφο βρέθηκαν νέα δεδομένα στην τραγωδία του Ευριπίδη
" ", . Σθενέβοια το περιεχόμενο της οποίας ήταν γνωστό πριν Το διασωθέν μέρος του
, μονολόγου του Βελλεροφόντη περιέχει μια μακρά συζήτηση για το γάμο υποδεικνύοντας
, , πόσο άσχημα νιώθει ένας συνηθισμένος άνθρωπος ο οποίος πρέπει να παντρευτεί εάν
, . παντρευτεί μια πλούσια γυναίκα και με την δοξασία της αγνής αγάπης Αυτή η τραγωδία
ήταν μια εξύμνηση του ίδιου μύθου που έθεσε τα θεμέλια για το περιεχόμενο της
« ». τραγωδίας του Βελλεροφόντη Και οι δύο τραγωδίες έπρεπε να ανοίξουν ένα
: περιθώριο για το μαγικό θέαμα να πετάξει ένα φτερωτό άλογο πέρα . από τη θάλασσα
, Στους πρόποδες της ακρόπολης της αρχαίας πόλης της Τλω υπάρχουν τα ερείπια του
, , 2500 . σταδίου του μεγαλύτερου στη Λυκία χωρητικότητας θέσεων Απέναντι από το
, , 150 , στάδιο βρίσκονται πολλά δημόσια κτίρια όπως η αγορά μήκους μέτρων το
. . γυμνάσιο και τα λουτρά Διασώζονται σε καλή κατάσταση Το αρχαίο θέατρο
21 Τρόνσκυ Ι.Μ. Ιστορία της Αρχαίας Λογοτεχνίας -Ευριπίδης, Βλαντίμιρ,Ρωσία 2014,σ.141.
22 Πινδάρου, Ολυμπιονίκαι XIII, Πινδάρου, Ίσθμια VII.
34 , περιλαμβάνει σειρές ενώ γύρω από αυτό υπάρχουν διάσπαρτα διακοσμητικά στοιχεία
.του θεάτρου
Μόσχα, 16.11.2019
Copyright © Thodis Konstantinos, 2019.
www.ktdrus.gr