ktdrus.jpg

KTDRUS.GR

imagef021rx

 

ΜΙΑ ΣΠΑΝΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΤΕΛΙΟ ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗ

 

Stelios_Kazantzidis2.jpg

Στέλιος Καζαντζίδης 1931 - 2001

Στο χώρο του λαϊκού μας τραγουδιού ο Στέλιος Καζαντζίδης είναι ένας ζωντανός μύθος.Η απουσία του,η αποχή του απ όλα αυτά που συντηρούν τη δόξα ενός τραγουδιστή,δεν έχουν μειώσει καθόλου μέχρι σήμερα - 15 χρόνια μετά το θάνατό του - την ακτινοβολία του.Αντίθετα,κάνουν πιο έντονη την ανάγκη του λαού, που τον λατρεύει,να τον ακούει μέσα απτα τραγούδια του,γιατί βρίσκει στον Καζαντζίδη το δικό του άνθρωπο,το φίλο,τον αδελφό.Για τους απλούς ανθρώπους ο Στέλιος Καζαντζίδης είναι απλά ο Στέλιος, ο Στελάρας.Ήταν,είναι και θα είναι γι αυτούς ένας απλός άνθρωπος μέσα στις λαϊκές μάζες,που είχε,βέβαια,μια υπέροχη,ρωμαλέα και ουράνια φωνή,που είχε κι αυτός βάσανα καθημερινά,που είχε κι αυτός προβλήματα,αλλά που είχε κι αυτός μια μάνα,αδέλφια,μια αγαπημένη,τους φίλους του,μετανάστες,ψαράδες,γεωργούς,αγαπημένες ασχολίες στην ύπαιθρο κλπ. Συνεπώς,ο Στέλιος Καζαντζίδης είναι ένα υπαρκτό πρόσωπο που ζει ανάμεσά μας και τραγουδάει καθημερινά μεράκια,φαρμάκια,όνειρα,παράπονα...Ο Στέλιος Καζαντζίδης,ποντιακής καταγωγής,με γονείς πρόσφυγες,γεννήθηκε στη Νέα Ιωνία το 1931.Έζησε δύσκολα παιδικά χρόνια.Για να βοηθήσει την οικογένειά του κάνει διάφορα επαγγέλματα.Ανάμεσα στα άλλα,μικροπωλητής στους δρόμους και παιδί για τα θελήματα.Από μικρός τραγουδούσε στη γειτονιά του,μετά στο χωριό στα χρόνια της κατοχής και μετά πάλι στην Αθήνα.Ο ίδιος σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις του διηγείται :Η μητέρα μου είχε πολύ όμορφη φωνή.Στις καλές στιγμές της,μ'έπαιρνε στα γόνατά της και μου τραγουδούσε.Μου τραγουδούσε τα νοσταλγικά μακρόσυρτα τραγούδια της πατρίδας της, της Μικρασίας.Και καθώς τ'αγαπούσα όλα της μητέρας μου,αγάπησα και το τραγούδι που ήταν νανούρισμα, ήταν χάδι,ήταν η έκφραση της χαράς ή του πόνου στους δικούς μου...Μάθαινα τα τραγούδια και τα τραγουδούσα...Η φωνή μου άρεσε στους δικούς μου, όπως άρεσε στους ξένους που μ' άκουγαν.Θυμάμαι,ότι ο πατέρας μου,όταν γύριζε από τη δουλειά του,αφού πλενόταν,καθότανε στο μπαλκόνι να ξεκουραστεί με τον καφέ ή το ούζο δίπλα του.Έλα Στελάκη,αγόρι μου,μου φώναζε,έλα να μου πεις κανένα τραγούδι ν' ανοίξει η ψυχή μου! Κι εγώ,όπου κι αν βρισκόμουν,έτρεχα κοντά του.Ποτέ δεν αρνήθηκα να τραγουδήσω για τον πατέρα μου.Ήταν οι πιο γλυκές στιγμές της οικογενειακής μας ζωής...Το 1948, όταν έκλεισε τα 17 του χρόνια,κάποιος που τον άκουσε να τραγουδάει στο πατρικό του σπίτι,του πρότεινε να φτιάξουν μαζί λαϊκή μουσική κομπανία.Κι έτσι απλά,χωρίς αμοιβή,χωρίς μικρόφωνο,ο Στέλιος Καζαντζίδης βρέθηκε να τραγουδάει σε κάποια ταβέρνα κι έπειτα σε άλλο μαγαζί,αυτή τη φορά με πάλκο.Εκεί τον άκουσε ο στιχουργός Μπάμπης Βασιλειάδης,ο περίφημος Τσάντας και τον σύστησε στην Columbia.Πρώτος δίσκος με τον Απόστολο Καλδάρα.Την εποχή εκείνη,αν κάποιος τραγουδιστής δεν πετύχαινε με το πρώτο τραγούδι,θα μπορούσε να χάσει για πάντα το τρένο της επιτυχίας.Ο Καζαντζίδης άρεσε από την αρχή.Πρώτη επιτυχία ένα τραγούδι του Παπαϊωάννου,το 1950.Ακολουθούν κι άλλες επιτυχίες.Το 1957 τραγουδά κοντά στην Καίτη Γκρέϋ.Τα τραγούδια του αγγίζουν τη φτωχολογιά,τον ξενιτεμένο,τον ερωτευμένο,τον κοινωνικά αδικημένο.Και μέσα στη φωνή του το παλικάρι,ο γιος,ο φίλος,ο εργάτης,ο απόκληρος,ο μετανάστης,ο μερακλής.Από το 1957 ως το 1965 δίπλα στον Καζαντζίδη,η Μαρινέλλα.Σαυτή την περίοδο ανήκουν τα πιο σπουδαία τραγούδια του.Κορυφαίοι συνθέτες θα γράψουν γι αυτόν τα καλύτερα τραγούδια τους.Το 1961 ο Καζαντζίδης τραγουδά Μίκη Θεοδωράκη σε δίσκους και συναυλίες.Λαϊκά τραγούδια σε στίχους ποιητών,όπως ο Δημήτρης Χριστοδούλου και ο Τάσος Λειβαδίτης.Οι μεγαλύτερες ελληνίδες τραγουδίστριες θανέβουν δίπλα του στο πάλκο σαν δεύτερη φωνή.Οι μεγαλύτεροι δεξιοτέχνες του μπουζουκιού θα δείξουν τις ικανότητές τους σε τραγούδια,τα ωραιότερα του λαϊκού τραγουδιού,που ο ίδιος μαζί με τη Μαρινέλλα,ερμηνεύει.Ο αγαπημένος του Στέλιου,Γιάννης Παλαιολόγου,ο Χρήστος Νικολόπουλος, κ.ά.Μεγάλοι και οι στιχουργοί αυτών των τραγουδιών.Η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου,γνωστή και ως γριά,ο Μπάμπης Βασιλειάδης,ο Κώστας Βίρβος,ο Απόστολος Καλδάρας,ο Άκης Πάνου,ο Σταύρος Κουγιουμτζής,ο Λευτέρης Χαψιάδης,η Σώτια Τσώτου και άλλοι πολλοί,αξιόλογοι.Τελευταία εμφάνιση του Καζαντζίδη στο πάλκο το 1965.Το 1976 τελευταίος του δίσκος.Επανεμφανίζεται στη δισκογραφία το 1987 με το δίσκο Στο δρόμο της επιστροφής. Θα πει ο Γιώργος Παπαστεφάνου σε μια εκπομπή αφιέρωμα της ΝΕΤ στο Στέλιο Καζαντζίδη : Το τραγούδι είναι ένας αχώριστος σύντροφός μας στην καθημερινή ζωή.Ίσως,γι αυτό τα πρόσωπα που ασχολούνται με το τραγούδι,να αγκαλιάζονται με τόση πολλή αγάπη,από τόσο πολύ κόσμο.Αυτό το πλήθος αγκάλιασε και τον Καζαντζίδη,όλα αυτά τα χρόνια.Ίσως,γιατί κι ο Καζαντζίδης δεν πρόδωσε την αγάπη του κόσμου.Απλός,τρυφερός,σεμνός,ποτέ δεν έδειξε ότι ανέβηκε πιο ψηλά απτους άλλους,ποτέ δεν είπε ή δεν τραγούδησε κάτι που να μην αγγίξει την καρδιά των απλών ανθρώπων....

 

Η τηλεοπτική εκπομπή του ALPHA Το πρόσωπο του Σαββάτου,ανήμερα του Μεγάλου Σαββάτου της 26.04.2003, είναι μια σπουδή και ένα αφιέρωμα στο πρόσωπο του μεγάλου λαϊκού μας τραγουδιστή και Μικρασιάτη Στέλιου Καζαντζίδη,δύο χρόνια μετά το θάνατό του, και αναλύει τη σχέση της χαρμολύπης στα τραγούδια του με την ορθόδοξη πίστη,την εκκλησία του Θεού και την κοινωνία.Ο κ.Κώστας Μαρδάς,γνωστός δημοσιογράφος και στιχουργός με καταγωγή από τη Χίο, επισκέφτηκε το Κρυφό σχολειό της Ιεράς Μονής Πεντέλης και κοινώνησε αυτή τη σπουδή στο πρόσωπο του Στέλιου Καζαντζίδη και τη χαρμολύπη που απορρέει από αυτή,μαζί με τον μακαριστό σήμερα, αρχιμανδρίτη π.Τιμόθεο Κιλίφη, ο οποίος προσφέρει τη δική του ερμηνεία και μαρτυρία με βάση το μήνυμα και το νόημα της ανάστασης.Την επιμέλεια του ρεπορτάζ έκανε η δημοσιογράφος κ.Έφη Μπαρμπάτση.Στην εκπομπή συμμετέχουν σχολιάζοντας ο βιογράφος του Στέλιου Καζαντζίδη και αρχισυντάκτης των μουσικών περιοδικών Δίφωνο και Όγδοο κ.Κώστας Μπαλαχούτης καθώς και ο επικοινωνιολόγος,γνωστός για την προσφορά του στο γραφείο τύπου της εκκλησίας της Ελλάδας, κ.Σωτήρης Τζούμας.Την αποτύπωση των διαλόγων της εκπομπής στην ιστοσελίδα ktdrus.gr επιμελήθηκε ο υπεύθυνος της ιστοσελίδας συγγραφέας και ιστορικός ερευνητής κ.Κώστας Θώδης. Πάμε,λοιπόν,να απολαύσουμε την ευωδία και τη μελωδία της χαρμολύπης. Οι στίχοι και τα μηνύματά τους, το θείο δράμα και η ανάσταση, το πανηγύρι του ανθρώπου,η κορύφωση της χαράς, συνθέτουν το βαθύτερο νόημα της ύπαρξης του καθενός από μας...Κι όσο υπάρχεις θα υπάρχω... άδει ο Στέλιος Καζαντζίδης..!

 

 

mardas.jpg

Ο κ. Κώστας Μαρδάς

Ο Κώστας Μαρδάς, έντονα φιλοσοφημένος, πρότυπο δημοσιογράφου, έχει τιμηθεί με το  δημοσιογραφικό βραβείο Μπότση. Στην τηλεόραση μπήκε το 1994.Η πρώτη του παρουσία στην οθόνη υπήρξε στην δημόσια τηλεόραση τα έτη 1994-1996 με τίτλο σε πρώτο πλάνο, όπου παρουσιάζει στο σπίτι τους την άγνωστη πλευρά των βουλευτών. Στη συνέχεια τα έτη 1996-1997 στο κανάλι 5 παρουσιάζει τη χιουμοριστική εκπομπή Σοβαρά μιλάω, τα έτη 2001-2006 στο κανάλι ALPHA παρουσιάζει τις εκπομπές Το πρόσωπο του Σαββάτου και το χιουμοριστικό μαγκαζίνο Παραπληροφόρηση.Το 2006 στο κανάλι BlueSky την εκπομπή Προσωπικά Δεδομένα καθώς και αρκετές ακόμα εκπομπές που τις διέκρινε η ποιότητα και η καλαισθησία.Είναι συγγραφέας και στιχουργός.Τα πιο γνωστά έργα του είναι:Αλέξανδρος Παναγούληςπρόβες θανάτουβιογραφία,ιδιωτική έκδοση,Η Ελλάδα στα δίχτυα των βάσεων,εκδόσεις Καστανιώτη, Πίσω από τον ήλιο,εκδόσεις Γνώση, Τα μεγάλα παιδιά της Βουλής,εκδόσεις Στάχυ, Βάσεις,αίμα και πετρέλαιο,εκδόσεις Λιβάνη, 17+1 ονόματα,εκδόσεις Κάκτος, Προ-Ίμια πολέμου,εκδόσεις Ποντίκι, Αθήνα με θολό ποτάμι,εκδόσεις Άγκυρα κλπ.Έχει γράψει τους στίχους στο δίσκο του Μανώλη Μητσιά Πατρίδα δανεισμένη,Απρίλιος 2012, που περιλαμβάνει 11 λαϊκά τραγούδια σε μουσική του Χρήστου Νικολόπουλου και του Μιχάλη Τερζή.Στίχους του έχει μελοποιήσει ο Λίνος Κόκοτος,ο Βασίλης Αρχιτεκτονίδης και ο Τάκης Σούκας. ...Προσπαθώ να κάνω κάτι πέρα από τα συμβατικά. Το μυαλό μου είναι στο διαφορετικό, το πρωτότυπο, το ρηξικέλευθο, χωρίς να έχω αγχώδη καινοθηρία, μανία καινούργιου, γιατί απολύτως καινούργιο δεν υπάρχει. Το καινούργιο μπορεί να είναι λίγο διαφορετικό, αυτό όμως είναι αρκετό. Μην κάνομε τα ίδια συνεχώς, πάντα χρειάζεται μία ανανέωση, μία αλλαγή...,λέει σε μια συνέντευξή του στο περιοδικό Ικαριώτκα νέαστην αρθρογράφο-ερευνήτρια, κ.Τασσώ Γαΐλα.

balachoutis.jpg

Ο κ. Κώστας Μπαλαχούτης

O Κώστας Μπαλαχούτης είναι διακεκριμένος ερευνητής του ελληνικού τραγουδιού με πλούσια συγγραφική δραστηριότητα.Μελέτες, λευκώματα, ημερολόγια και βιογραφίες του έχουν κερδίσει την αγάπη και εκτίμηση του κοινού ενώ έχουν αποσπάσει εξαιρετικές κριτικές.Επί μακρόν διετέλεσε υπεύθυνος ύλης του μουσικού περιοδικού Δίφωνο του οποίου στη συνέχεια ανέλαβε και την διεύθυνση.Επίσης υπήρξε εμπνευστής και διευθυντής του μουσικού περιοδικού Όασις. Παράλληλα ασχολείται με την τηλεόραση και το ραδιόφωνο, ενώ έχει επιμεληθεί σειρά ευρηματικών και δισκογραφιών έργων (συλλογές, πορτραίτα κλπ.). Επίσης έχει μια διακριτική,αλλά χαρακτηριστική παρουσία ως στιχουργός. Με αφορμή το φεστιβάλ "Μουσικές Πατρίδες" με μουσικές από την Αλεξάνδρεια, τη Σμύρνη, την Πόλη και τη Μικρασία, που γίνεται στο Χαμάμ από τις 3.10.2014 έως τη 1.11.2014 και είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ,γράφει μεταξύ άλλων στο Musicpaper.gr στις 12.10.2014. Ο ξεριζωμός είναι ένα απ τα θέματα που με τυραννούν μια ζωή. Ατέλειωτες αναζητήσεις μέσα από μαρτυρίες, βιβλία, καταγραφές, αρχεία και βέβαια το βίωμα του χαμένου παππού, οι ατέλειωτες διηγήσεις της γιαγιάς. Εγγονός αλλά και γιος προσφύγων όσο κι αν τα πράγματα σε γενικές γραμμές, με αίμα και ιδρώτα, κόπο και μόχθο, ήρθαν δεξιά για την οικογένειά μου η Μικρασία δε σβήνει.   Κάπως έτσι γεννήθηκε ο κύκλος τραγουδιών ΞεριζωμόςΈνα κοινωνικοπολιτικό σταυροδρόμι, ένα πολυπολιτισμικό χωνευτήρι που ειδικά στην περίπτωση του τραγουδιού συγκέρασε με μοναδική ευρηματικότητα και μεγαλειώδη δημιουργικό τρόπο τους μουσικούς δρόμους της ευρύτερης Ανατολής, του Βυζαντίου αλλά και της Δύσης.Ένα μουσικό σύμπαν υψηλής τεχνικής, απαράμιλλης ομορφιάς, χαρισματικής έκφρασης... Ήχοι πλάγιοι του τετάρτου, που ταυτίζονται με τα ανατολίτικα μακάμια ράστ. Αιγαιοπελαγίτικοι σκοποί και σέρβικοι ρυθμοί, ιταλικές καντσονέτες, γαλλικές μελωδίες, ρουμάνικες χόρες και τουρκικά σαρκιά. Αυτή η μουσική πανδαισία υπογράμμισε ανεξίτηλα την καθημερινότητα λαών που για αιώνες συμβίωσαν και ανέδειξαν τις πανανθρώπινες αξίες.Πολιτικές και συμφέροντα ανάγκασαν μυριάδες ανθρώπους σε υποχρεωτική μετανάστευση και ξερίζωμα απ τις πατρογονικές εστίες τους. Τους λεηλάτησαν τις περιουσίες και τον υλικό τους πλούτο, αλλά δεν κατάφεραν να αφαιρέσουν ή να καταστρέψουν τον πνευματικό τους θησαυρό. Αυτόν τον πλούτο τον μετέφεραν και στις νέες τους εστίες, στις νέες τους πατρίδες, που σαν κιβωτοί, τον φύλαξαν και τον μεταλαμπάδευσαν στις νεότερες γενιές...Έχει γράψει εμπεριστατωμένα και με πολλές προσωπικές μαρτυρίες τη βιογραφία του Στέλιου Καζαντζίδη.Είναι διευθυντής στο μουσικό ηλεκτρονικό περιοδικό ΟΓΔΟΟ.

ptimotheos.jpg

Ο μακαριστός π.Τιμόθεος Κιλίφης

 

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

 

 

Alpha Chanel - Εκπομπή του Κώστα Μαρδά Το πρόσωπο του Σαββάτου 2003

 

http://www.tanea.gr/politismos/article/?aid=4778003

http://ktdrus.gr/index.files/TA_NEA_28_12_2012_P.38-39.pdf

http://www.stihi.ru/2013/02/20/6530

http://ktdrus.gr/index.files/Stelios.html

http://ktdrus.gr/index.files/Stelios_2.html

http://ktdrus.gr/index.files/Bouzouki.html

http://ktdrus.gr/index.files/Stelios-Kazantzidis.html

 

Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο της συνέντευξης

Read the full text of interview : HERE

bbar11.gif

 

homebut