ta-nea.gif

 

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

 

all_steps.gif

37 σύλλογοι στην Ελλάδα

Δημοσιεύθηκε : Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου 2012

Άρθρο του Δημήτρη Ν. Μανιάτη

Kazantzidis_Stelios.jpg

Ο Στέλιος Καζαντζίδης με παχύ μουστάκι την εποχή των πρώτων ηχογραφήσεων. Το έκοψε λίγο μετά τις πρώτες επιτυχίες του

καθ υπόδειξη του Μανώλη Χιώτη που το είχε παρομοιάσει με βούρτσα !

Εντεκα χρόνια μετά τον θάνατο του Στέλιου Καζαντζίδη, η λατρεία για το πρόσωπό του δεν έχει τέλος. Ο Κώστας Θώδης διδάσκει ελληνική γλώσσα στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Σταυρούπολης και ταυτόχρονα έχει την έγνοια της διάδοσης των τραγουδιών του λαϊκού βάρδου στη νεότερη γενιά της ομογένειας στη Ρωσία, έχοντας φτιάξει και ιστοσελίδα για αυτό τον λόγο. Οι σύλλογοι φίλων Στέλιου Καζαντζίδη έχουν φτάσει επίσημα τους 37 σε όλη την Ελλάδα, ενώ μαζί με μία σειρά καφενείων-λεσχών που όμως δεν έχουν καταστατικό, ξεπερνούν τους πενήντα πέντε. Εδώ προσθέστε και μία σειρά συλλόγων από ομογενείς στο εξωτερικό (Νέα Υόρκη, Αυστραλία). Οι πιο δραστήριοι (αυτός της Εύβοιας ή αυτός της Ελασσόνας που αριθμεί πάνω από 600 μέλη) μάλιστα έχουν ανοίξει τις δραστηριότητές τους γύρω από το όνομα του Καζαντζίδη, έχουν μετεξελιχθεί σε κύτταρα με φιλανθρωπική δράση, εκδηλώσεις σε γηροκομεία, συγκέντρωση τροφίμων και άλλα.

Syllogos_Euvoias.jpg

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Στέλιου Καζαντζίδη Εύβοιας Υπάρχω Χρήστος Κουτσάφτης στα γραφεία τους στη Χαλκίδα.

ΕΜΠΟΡΙΟ. Βεβαίως υπάρχει και η άλλη άποψη που θέλει τους συλλόγους, μαγαζιά που εκμεταλλεύονται τον λαϊκό τραγουδιστή, τυπώνουν ημερολόγια, μπρελόκ και μπλούζες με το πρόσωπό του. Κανείς βεβαίως δεν μπορεί να αρνηθεί πως η συγκρότηση συλλόγων - που άρχισε όταν ο Καζαντζίδης ήταν ακόμη εν ζωή - εκκινεί από την ανιδιοτέλεια και την αγάπη των θαυμαστών του που έντεκα χρόνια μετά τον θάνατό του ακούν τα τραγούδια του και δίνουν βροντερό παρών στο μνήμα του στο νεκροταφείο της Ελευσίνας κατά την επέτειο του θανάτου του (14 Σεπτεμβρίου).

yparxo_ouzo.jpg

Φιάλη ούζου Υπάρχω που εμπορεύθηκε και κυκλοφόρησε ο ίδιος ο Καζαντζίδης και σήμερα αποτελεί φετίχ (fetish) για τους οπαδούς του.

Τα ανοιχτά τρανζιστοράκια πάνω από τον τάφο του, η πρόσφατη προτομή του, το πρώτο φεστιβάλ που διοργανώθηκε στον αγαπημένο του Αγιο Κωνσταντίνο φέτος (τη δική του Γκρέισλαντ, αν τον παρομοιάσουμε με τον Ελβις), ο διαγωνισμός ψαρέματος επίσης εις μνήμην του (θυμίζουμε πως υπήρξε φανατικός ψαράς), νέες εκδόσεις (πρόσφατα συγκεντρώθηκε όλη η αναλυτική δισκογραφία του από τον ερευνητή και εκπαιδευτικό Παναγιώτη Χατζηαντώνογλου) συνθέτουν ένα πρωτότυπο για τα ελληνικά δεδομένα φαινόμενο.

Στην εποχή της φθίνουσας δισκογραφίας και της υποχώρησης του λαϊκού τραγουδιού, ο Καζαντζίδης επανέρχεται ως πόλος (τραγουδιστικός και κοινωνικός) με την πληθωρική παρουσία του, τους μύθους γύρω από το πρόσωπό του και τα 846 τραγούδια που ηχογράφησε σε πρώτη εκτέλεση, πολλά εκ των οποίων παραμένουν άψαχτα ακόμη και από το πιο φανατικό κοινό του.

Το φαινόμενο, 60 χρόνια μετά τον πρώτο δίσκο

Από το 1952 που ηχογραφήθηκαν τα δύο πρώτα τραγούδια, οι σύλλογοι θαυμαστών του τραγουδιστή αυξάνονται σε όλη την Ελλάδα και οι εκδηλώσεις λατρείας γύρω από το πρόσωπό του επαναφέρουν έναν μύθο α λα... Ελβις Πρίσλεϊ.

 

Ήταν ένα τραγούδι έξω από τα νερά του. Λίγο μποέμικο. Το ημερολόγιο έγραφε 5 Ιουλίου 1952 όταν ηχογραφήθηκε το Για μπάνιο πάω του Απόστολο Καλδάρα για λογαριασμό της Columbia, με αφορμή τον καύσωνα εκείνου του καλοκαιριού.

Ο ερμηνευτής του θυμίζει - φωνητικά - τον Πρόδρομο Τσαουσάκη, έχει παχύ μουστάκι, έως τότε δούλευε στο εργοστάσιο της Λανατέξ, λίγο αργότερα στην ταβέρνα του Βουτσά στην Καλογρέζα και σε άλλες ταβέρνες μέχρι το πέρασμα του στη δισκογραφία - κατόπιν της βοήθειας του μπουζουξή Σπύρου Καλφόπουλου, του μαέστρου Στέλιου Χρυσίνη και του ακορντεονίστα Αλέκου Παπαγεωργίου - με το εν λόγω πρώτο του κομμάτι. Λέγεται Στέλιος Καζαντζίδης. Μάλιστα και παρά τον μετέπειτα μύθο που δημιουργείται γύρω από το όνομά του, εκείνο το πρώτο δισκογραφικό λάκτισμα είναι παραπάνω από ατυχές. Και λίγο κόντεψε να αποβεί μοιραίο για την εν γένει πορεία του αφού σημειώνει παταγώδη αποτυχία.

 

Με τον χρόνο που φεύγει κλείνουν και εξήντα χρόνια από την πρώτη αλλά και τη δεύτερη ηχογράφηση του Καζαντζίδη, που έμελλε να βάλει τα θεμέλια του μύθου του - μιλώ για το Δεν θέλω το κακό σου των Γιάννη Παπαϊωάννου και Κώστα Μάνεση που ηχογραφήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1952 - και με αφορμή τα πρώτα τραγούδια του μεγάλου ερμηνευτή μία σειρά αφιερωμάτων που έγιναν, όπως ραδιοφωνικές εκπομπές του γκουρού της ροκ Γιάννη Πετρίδη, επαναψηλαφίζουν το φαινόμενο Καζαντζίδης.

 

Ετσι η σημερινή δημοφιλία του, οι εκδηλώσεις λατρείας για το πρόσωπό του, έντεκα χρόνια μετά τον θάνατό του και εξήντα από τα πρώτα δύο τραγούδια του, ενισχύουν τον μύθο του πολύ περισσότερο όταν ανατρέχοντας στο στόρι του πρώτου τραγουδιού του πέφτεις πάνω σε μια αποτυχία για την εποχή. Ας δούμε όμως τι είχε πει ο ίδιος ο Καζαντζίδης στον αξέχαστο Πάνο Γεραμάνη για την πρώτη του εμπειρία στο στούντιο: Το πρώτο μου τραγούδι σε δίσκο "Για μπάνιο πάω", του Καλδάρα είχε ρεμπέτικο χρώμα. Ηταν από τα ελάχιστα λαϊκά τραγούδια με χορωδία. Γιατί τα μέλη της ορχήστρας ήταν καλλίφωνοι και έπαιζαν τον ρόλο μιας μικρής χορωδίας. Ο δίσκος δεν πούλησε, εγώ απογοητεύθηκα και παρά λίγο να κλείσει η πόρτα της Κολούμπια. Μερικοί, μόλις μπήκα στο στούντιο, με είδαν με διαφορετικό μάτι. Ηταν αγριεμένη η φάτσα μου απ' τις ταλαιπωρίες της Ομόνοιας και των εργοστασίων και μ' έβλεπαν σαν μαγκάκι.

 

ΦΛΟΓΕΡΟ ΕΙΔΥΛΛΙΟ. Ο νεαρός Στέλιος έχει μόλις βγει από ένα βραχύβιο και φλογερό ειδύλλιο με την τραγουδίστρια Σεβάς Χανούμ, ενώ οι επιρροές του από τον Πρόδρομο Τσαουσάκη - όπως προαναφέραμε - είναι παραπάνω από εμφανείς. Λίγο μετά, ο Παπαϊωάννου, ο Χρυσίνης, ο Χιώτης και ο Καραπατάκης είναι αυτοί που καθοδηγούν τον νέο τραγουδιστή να βρει τη δική του ταυτότητα.

 

Και βέβαια η επιλογή του να εγκαταλείψει τα νυχτερινά κέντρα από 34 ετών αλλά και η απουσία του από τη δισκογραφία (από το 1975 έως το 1987), το ευρύ ρεπερτόριό του, οι διάσημες κόντρες του, οι ερμηνευτικές ικανότητές του, τα ερωτικά του ειδύλλια, η ασκητική ζωή του στον Αγιο Κωνσταντίνο συναρμολόγησαν το φαινόμενο Καζαντζίδης, που εξήντα χρόνια μετά τις πρώτες ηχογραφήσεις του συνεχίζει να δεσπόζει στο ελληνικό τραγούδι.

 

Stelios-Kazantzidis_mark.jpg


Το γραμματόσημο με τον Στέλιο Καζαντζίδη κυκλοφόρησε το 2010, ως μέρος σειράς με πρόσωπα θρύλων του λαϊκού τραγουδιού.

Οι προσπάθειες και οι πιέσεις συλλόγων φίλων του τραγουδιστή έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην κυκλοφορία του.

 

all_steps.gif

 

 

ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ TA NEA ONLINE ΣΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ :

 

http://www.tanea.gr/politismos/article/?aid=4778003

 

ΑΛΛΕΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

 

http://digital.tanea.gr

www.stelios-kazantzidis.gr

http://www.stelioskazantzidis.blogspot.com

http://www.ktdrus.gr/index.files/Stelios.html

http://www.ktdrus.gr/index.files/verses_1.html

http://www.ktdrus.gr/index.files/Bouzouki.html

http://hellenikathemata.blogspot.ru/2012/12/60.html

bbar11.gif

homebut.gif BACK TO NEWS PAGE