image1976.gif

pravoslavye_f3.jpg

image1976.gif

 

ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ

του Κωνσταντίνου Ν. Θώδη

 

Ιστορία του Αγίου Όρους

 

image1976.gif

 

AFF_1.gif

 

Η χερσόνησος του Αγίου Όρους , το τρίτο πόδι της γιγαντιαίας μυθικής παλάμης της Χαλκιδικής , που εισέρχεται σε βάθος Περίπου 60 χλμ. στο Αιγαίο πέλαγος , έχει έκταση 332,5 τ. χλμ . Στον Άθωνα , τον '' πέτρινο '' γίγαντα της χερσονήσου , ύψους 2035 μ. '' πατούσαν μόνο οι θεοί στο διάβα τους από τόπο σε τόπο '' - ( Όμηρος , Ξ 224 230 ) . Το 481 π.Χ ολοκληρώθηκε η κατασκευή της διώρυγας του Άθω από τον Ξέρξη που διήρκεσε 3 χρόνια . ( Ηρόδοτος VII 22 ) . Ο απόστολος Παύλος θα περάσει πολύ αργότερα πλάι του '' διοδεύοντας Αμφίπολιν και Απολλωνίαν '' ( Πράξεις Ιγ' 1 ) . Τον 8ο αι. μ.Χ ο Άγιος Πέτρος ο Αθωνίτης κατοικεί πρώτος στον Άθω . Ασκήτευσε εκεί 53 χρόνια χωρίς να συναντήσει άνθρωπο . Τον 9ο αι. ασκητεύουν εδώ ο Άγιος Ευθύμιος και ο Ιωσήφ ο Αρμένιος . Τον 10ο αι. το Άγιον Όρος επιβάλλεται ως πανορθόδοξη μοναστική πολιτεία με την παρουσία του Αγίου Αθανασίου του Τραπεζούντιου . Ίδρυσε με πολύ κόπο τη Μεγίστη Λαύρα το 963 και πέθανε εκεί το 997. Το 961, ο Αθανάσιος , καλεσμένος στην Κρήτη από το στρατηγό και μετέπειτα αυτοκράτορα Νικηφόρο Φωκά ,συντελεί με τις ευχές του στην ανακατάληψη της νήσου από τους Σαρακηνούς που την κατείχαν . Οι θησαυροί , λάφυρα από τους πειρατές , που βρέθηκαν στις σπηλιές περνούν στην κατοχή των Βυζαντινών . Ο Νικηφόρος παραχωρεί στον Αθανάσιο μέρος του θησαυρού για την ίδρυση της Μεγίστης Λαύρας . Τον 11ο αι. οι μεγάλες μονές είναι ήδη στερεωμένες : Λαύρα , Ιβήρων , Βατοπεδίου , Ξηροποτάμου , Ζωγράφου , Δοχειαρίου, Φιλοθέου , Ρωσικό , Εσφιγμένου και Αμαλφηνών , ενώ οι μοναχοί ξεπερνούν τις 3000 . Μετά την Δ' Σταυροφορία ( 1204 ) , η τυραννία , οι αρπαγές και οι φόνοι θα είναι τρόπος ζωής . Το 1222 ο δεσπότης της Ηπείρου Θεόδωρος Δούκας ανακαταλαμβάνει τη Μακεδονία και το Άγιο Όρος απελευθερώνεται . To 1380 το Άγιον Όρος για 25 χρόνια κυριεύεται από τους Οθωμανούς .Το 1403 ο γενναίος βασιλιάς Μανουήλ Β' ο Παλαιολόγος αναγκάζει τους Τούρκους να μην εισέρχονται στο Όρος και να μην ενοχλούν τους μοναχούς .Το 1424 το Άγιο Όρος παραδίδεται στο σουλτάνο Μουράτ Β' , αφού ο ίδιος υποσχέθηκε ότι θα σεβαστεί τους ιερούς θεσμούς του Άθω. Τις κρίσιμες εκείνες στιγμές εγγυώνται την προστασία του Όρους οι ομόπιστοι ηγεμόνες του βορρά : της Ουγγροβλαχίας , της Μολδαβίας , της Γεωργίας και της Ρωσίας. Το 1568 ο σουλτάνος Σελίμ Β ' δημεύει τα κτήματα των αγιορειτών , καθώς και όλη την ακίνητη περιουσία τους . Οι μονές Καταφεύγουν σε εβραίους τοκογλύφους με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν οι μονές να περιπέσουν στην κατοχή των δανειστών τους . Όλα αυτά τα χρόνια ο μοναχικός ελληνισμός προετοιμάζεται για την αποτίναξη του ζυγού . Μέσα στους νεομάρτυρες και πολλοί αγιορείτες . Τους ακολουθούν οι λόγιοι , οι αρματωλοί , οι κλέφτες , οι φιλικοί , οι προφήτες και οι διδάσκαλοι του γένους . Φωτεινό παράδειγμα ο Πατρο - Κοσμάς ο Αιτωλός ( 1714 1779 ) που κράτησε με το λόγο και τα έργα του άσβηστη την ελπίδα της ελευθερίας και του λυτρωμού . '' Οργώνει '' τα Βαλκάνια , εμψυχώνει και εμπνέει το ραγιά , θυμίζοντάς του με πάθος την ορθόδοξη καταγωγή του , την ιστορία και τη γλώσσα του που πρέπει να κρατήσει με όποιο κόστος , απέναντι στους Τούρκους και τους Εβραίους , όπου οι πρώτοι τον ταπεινώνουν και οι δεύτεροι με σατανικότητα τον καταδολιεύονται . Η επανάσταση βρίσκει τον Άθω έτοιμο για τον Αγώνα . Όταν ξεσπά η εθνεγερσία του 1821 το Άγιον Όρος βρέθηκε στο μετερίζι : '' Μόλις έφτασε ο Εμμανουήλ Παππάς στο μοναστήρι του Εσφιγμένου , όπου τον περίμενε ο Αρχιμανδρίτης Νικηφόρος Ιβηρίτης , φιλικός και προσωπικός φίλος του , καθώς και άλλοι αγιορείτες , κάλεσε εκεί γενική συγκέντρωση όλων των μυημένων της περιοχής της Χαλκιδικής , όπου αποφάσισαν γενική στρατολογία όσων μπορούσαν να εξοπλισθούν και να πολεμήσουν ''. Όμως η λευτεριά θ ' αργήσει για το Άγιον Όρος . Στις 2 Νοεμβρίου 1912 απελευθερώνεται με την παρουσία του πολεμικού μας '' Αβέρωφ '' και ναύαρχο τον Παύλο Κουντουριώτη. Το 1924 θα ψηφιστεί ο καταστατικός χάρτης με τον οποίο θα καθοριστούν οι σχέσεις του Αγίου Όρους και του ελληνικού κράτους.

 

 

 

 

keri_11.gif

 

 

 

Διοίκηση του Αγίου Όρους

 

 

 

image1976.gif

 

 

pravoslavye_f4.jpg

 

 

Το Άγιον Όρος, σε όλη την μακραίωνη ιστορική πορεία του , από την εποχή που οργανώθηκε σε αυτό ο μοναχισμός , με την έκδοση του Τυπικού του αυτοκράτορα του Βυζαντίου Ιωάννη Τσιμισκή το 972 και μέχρι σήμερα εξακολουθεί να διέπεται από ένα ιδιόμορφο πολιτικό και εκκλησιαστικό καθεστώς. Αυτό φαίνεται ιδιαίτερα από τα αυτοκρατορικά χρυσόβουλα και τυπικά , τα πατριαρχικά σιγίλλια, τα σουλτανικά φιρμάνια και τους κανονισμούς του Πατριαρχείου. Σήμερα , ύστερα από τη Συνθήκη των Σεβρών ( 10.08.1920 ), η οποία επικυρώθηκε με τη Συνθήκη της Λωζάνης (24.07.1923 ), το Άγιον Όρος υπάγεται στην κυριαρχία της Ελλάδας.

 

 

 

AF_221.gif

 

 

 

Η διοίκησή του ασκείται από τους αντιπροσώπους των 20 Ιερών Μονών ( Ιερά Κοινότητα ). Στο Όρος απαγορεύεται να Εγκαταβιώνουν Ετερόδοξοι ή Σχηματικοί. Τα γενικά διοικητικά όργανα του Αγίου Όρους είναι η Ιερά Κοινότητα , η Ιερά Επιστασία και η Έκτακτη Εικοσαμελής Σύναξη . Οι Μονές καλούνται Κυρίαρχες γιατί διοικούνται από δικό τους εσωτερικό κανονισμό , αλλά επίσης γιατί σε αυτές υπάγονται όλα τα εξαρτήματα που βρίσκονται στο Άγιον Όρος ,όπως οι σκήτες, τα κελλιά, οι καλύβες, τα ησυχαστήρια και τα καθίσματα. Βασιλικές και Πατριαρχικές, γιατί είτε ιδρύονταν, είτε προστατεύονταν αντίστοιχα από βασιλείς ή πατριάρχες και τέλος Σταυροπηγιακές , γιατί τοποθετείται σε αυτές σταυρός που στέλνεται από το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης. Η Ιερά Επιστασία αντιπροσωπεύει την εκτελεστική εξουσία της Ιεράς Κοινότητας και αποτελείται από 4 μέλη .Γι αυτό οι 20 Ιερές Μονές διαιρούνται σε 5 τετράδες, κάθε μια από τις οποίες ασκεί την Ιερά Επιστασία για 1 χρόνο ανά πενταετία και συγκεκριμένα από την 1η Ιουνίου μέχρι την 31η Μαίου. Οι τετράδες αυτές είναι :


 

A' τετράδα : Μεγίστης Λαύρας , Δοχειαρίου , Ξενοφώντος , Εσφιγμένου.

Β' τετράδα : Βατοπεδίου , Κουτλουμουσίου , Καρακάλλου ,Σταυρονικήτα.

Γ' τετράδα : Ιβήρων , Παντοκράτορος , Φιλοθέου , Σίμωνος Πέτρας.

Δ' τετράδα : Χιλανδαρίου , Ξηροποτάμου , Αγίου Παύλου , Γρηγορίου.

Ε' τετράδα : Διονυσίου , Ζωγράφου , Παντελεήμονος , Κωνσταμονίτου.

 

 

 

keri_11.gif

 

 

image1976.gif

 

 

 

AF_3.jpg

 

 

AF_4.jpg

 

 

 

image1976.gif

 

 

 

Η Έκτακτη Εικοσαμελής Σύναξη αποτελείται από τους Ηγουμένους και τους Προϊσταμένους των 20 Ιερών Μονών . Συνέρχεται 2 φορές το χρόνο ,την πρώτη φορά 15 ημέρες μετά το Πάσχα και τη δεύτερη στις 20 Αυγούστου .Αποτελεί το ανώτατο νομοθετικό και δικαστικό σώμα στο Άγιο Όρος . Στο Οικουμενικό Πατριαρχείο , ως ανώτατο δικαστήριο , υπάγονται όλες οι πνευματικές υποθέσεις . Οι Καρυές είναι η πρωτεύουσα του Αγίου Όρους . Εδώ είναι εγκατεστημένη η Ιερά Κοινότητα , η Ιερά Επιστασία καθώς και τα αντιπροσωπεία των 20 μονών . Επίσης υπάρχουν μια σειρά από υπηρεσίες όπως ο Πολιτικός Διοικητής , η Αστυνομική Διοίκηση , τα ΕΛ.ΤΑ , ο Ο.Τ.Ε και το Κοινοτικό Ιατρείο . Εδώ βρίσκεται και η γνωστή Αθωνιάδα Σχολή . Το σημαντικότερο κτίσμα των Καρυών είναι ο Ναός του Πρωτάτου τιμάται στην Κοίμηση της Θεοτόκου - που είναι και ο αρχαιότερος στο Άγιο Όρος . Ο ρυθμός του : βασιλική τρίκλητος άνευ τρούλου . Αγιογραφήθηκε από τον πρωτομάστορα της Μακεδονικής Σχολής Μανουήλ Πανσέληνο , μετά την πυρκαγιά του 1290 . Γνωστά κειμήλια που κοσμούν το Πρωτάτο είναι η εικόνα της Θεοτόκου Άξιον Εστί και η εικόνα του Χριστού Αντιφωνητή.

 

 

 

keri_11.gif

 

 

 

 

Η αγιογραφία στο Άγιον Όρος

 

 

 

image1976.gif

 

 

 

post-1.jpg

 

 

 

Με τον όρο αγιογραφία εννοούμε την τέχνη που απεικονίζει μορφές που καλύπτουν το εσωτερικό των ναών και των τραπεζών - των χώρων δηλαδή που χρησιμοποιούν οι μοναχοί για τα κοινά γεύματα . Η τέχνη αυτή απλώνεται και στις φορητές λατρευτικές εικόνες και πιο χαρακτηριστικά στα εικονογραφημένα χειρόγραφα. Κάθε επιφάνεια που συμμετέχει στη λατρευτική ζωή, μπορούσε να ζωγραφιστεί : τοίχος, ξύλο, περγαμηνή ή χαρτί.

 

 

image1976.gif

 

 

 

AF_5.jpg

 

 

 

 

AF_6.jpg

 

 

 

AF_7.jpg

 

 

 

AF_10.jpg AF_11A.jpg

 

 

 

AF_9.jpg

 

 

 

AF_11B.jpg

 

 

 

image1976.gif

 

 

 

Το παλαιότερο δείγμα αυτής της τέχνης είναι , γύρω στο 1200, οι μορφές των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου που διατηρήθηκαν σε μέρος τοιχογραφίας στη βιβλιοθήκη της Μονής Βατοπεδίου .Την ίδια εποχή , ίσως αρχές του 13ου αι. ,ανήκει και η αγιογραφία που διατηρήθηκε στο Κελλί του Ραβδούχου , της Μονής Παντοκράτορος, κοντά στις Καρυές . Στο ίδιο κλίμα καλλιτεχνικής δημιουργίας , του 14ου αι. εντάσσονται και οι τοιχογραφίες του Καθολικού της Μονής Χιλανδαρίου

(1320 ) και του Καθολικού της Μονής Παντοκράτορος ( 2ο μισό 14ου αι. ).

 

 

 

image1976.gif

 

 

 

AF_12.jpg

 

 

 

AF_13.jpg

 

 

 

 

AF_14.jpg

 

 

 

 

AF_15.jpg

 

 

 

 

AF_17.jpg

 

 

 

 

AF_16.jpg

 

 

 

 

AF_18.jpg

 

 

 

 

AF_20.jpg

 

 

 

 

AF_19.jpg

 

 

 

 

AF_21.jpg

 

 

 

AF_22.jpg

 

 

Μανουήλ Πανσέληνος (13ος14ος αι.)

 

image1976.gif

 

 

 

Τον 16ο αι. χρονολογούνται το Καθολικό και η Τράπεζα της Μονής Μεγίστης Λαύρας ,η Τράπεζα της Μονής Φιλοθέου ,το Καθολικό της Μονής Ιβήρων , το Καθολικό και η Τράπεζα της Μονής Σταυρονικήτα, το Καθολικό της Μονής Δοχειαρίου , το Καθολικό και η Τράπεζα της Μονής Διονυσίου , το Καθολικό της Μονής Ξενοφώντος , το Καθολικό της Μονής Κουτλουμουσίου και το περεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου της Μονής Αγίου Παύλου . Χαρακτηριστική είναι η τεχνοτροπία της Κρητικής Σχολής με εκπρόσωπους το Θεοφάνη Στρελίτζα γνωστός ως Θεοφάνης ο Κρης ( ) - ( π. 1490 1559 ) και τους μαθητές του, το Φράγγο Κατελάνο από τη Θήβα και τον Αντώνιο.

 

 

image1976.gif

 

 

 

 

AF_243.jpg

 

 

 

AF_25.jpg

 

 

 

AF_26.jpg

 

 

 

AF_27.jpg

 

 

 

AF_28.jpg

 

 

 

AF_31.jpg

 

Θεοφάνης ο Κρητικός ( π.1490 -1559 )

 

 

image1976.gif

 

 

 

Ο 17ος αι. χαρακτηρίζεται από την αδυναμία των καλλιτεχνών να ανανεώσουν το υπάρχον ρεύμα και τις αρχές της ζωγραφικής των καλλιτεχνών της Κρητικής Σχολής . Πιο '' γενναίοι '' εμφανίζονται οι ζωγράφοι του 18ου αι. , όπως ο μοναχός Διονύσιος εκ Φουρνά που μιμείται την τέχνη του Εμμανουήλ Πανσέληνου με θαυμαστό τρόπο. Παράλληλα με την τοιχογραφία αναπτύσσεται και η ζωγραφική πάνω σε ξύλο , η γνωστή θρησκευτική εικόνα . Είναι βέβαιο ότι ο γνωστός ζωγράφος Μανουήλ Πανσέληνος ζωγράφιζε και φορητές εικόνες στις αρχές του 14ου αι. , ενώ ο άλλος μεγάλος ζωγράφος του 16ου αι. , ο Θεοφάνης ο Κρητικός (Στρελίτζας) ακολούθησε το παράδειγμα των προτερόχρονων μεγάλων ζωγράφων του . Γνωστός αγιογράφος του 14ου αι. , ιδιαίτερα στη Ρωσία , είναι ο Θεοφάνης ο Έλληνας ( ) - ( 1340 1410 ) από το Βυζάντιο . Ο Ρώσος μοναχός Επιφάνιος αναφέρει ότι '' ήταν ο καλύτερος ζωγράφος ανάμεσα στους εικονογράφους '' . Ζωγράφισε πολλούς ναούς στη Ρωσία , κυρίως στη Μόσχα και στο Νόβγκοροντ και θεωρείται ο δάσκαλος του μεγάλου Ρώσου αγιογράφου Οσίου Αντρέι Ρουμπλιόβ (1360 1430).

 

 

image1976.gif

 

 

 

AF_33.jpg

 

 

 

 

AF_34.jpg

 

 

 

AF_35.jpg

 

 

 

AF_36.jpg AF_37.jpg

 

Κουκουζέλισσα Τριχερούσα

 

 

 

 

AF_38.jpg AF_39.jpg

 

 

Βρατάρνιτσα Άγιος Παντελεήμων

 

 

 

 

keri_11.gif

 

 

 

image1976.gif

 

 

 

 

Οι Μονές του Αγίου Όρους

 

 

Μονή Μεγίστης Λαύρας (963). Το Καθολικό της Μονής ,που κατέχει την 1η θέση στην ιστορία και ιεραρχία των Μονών του Άθω , είναι αφιερωμένο στον ιδρυτή της ,που αποτελεί την πιο σεβάσμια μορφή μεταξύ των αγιορειτών πατέρων , τον Άγιο Αθανάσιο τον Αθωνίτη . Ο Άγιος Αθανάσιος πέθανε γύρω στο 1000 , σχεδόν 80 χρονών , όταν έπεσε προσπαθώντας να τοποθετήσει την τελευταία πέτρα στο τόξο της ασπίδας του Ναού ,μαζί με 6 ακόμη υποστηρικτές του , όταν καταπλακώθηκαν από τις μεγάλες πέτρες με τις οποίες έχτιζαν . Οι αγιογραφίες του Καθολικού είναι έργο του Θεοφάνη Στρελίτζα. Η Φιάλη του Αγιασμού είναι η μεγαλύτερη στο Άγιο Όρος . Εδώ μόνασαν κατά καιρούς , 27 Πατριάρχες , 145 Αρχιερείς , ενώ περισσότεροι από 50 άγιοι Γρηγόριος ο Παλαμάς , Φιλόθεος ο Κόκκινος , Ιωάννης Κουκουζέλης , κ.ά - αναδείχθηκαν μέσα από αυτήν . Εδώ βρίσκεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Κουκουζέλισσας . Γι αυτήν υπάρχει μια υπέροχη ιστορία : Ο Αυτοκράτορας Αλέξιος Ά Κομνηνός είχε τόσο πολύ γοητευθεί από το ταλέντο του υμνωδού Ιωάννη Κουκουζέλη , που ήθελε να τον παντρέψει με μια πριγκίπισσα , για να παραμείνει στην αυλή του .Ο ευσεβής νέος όμως κατέφυγε στο Όρος Άθως με σκοπό να περάσει εκεί την υπόλοιπη ζωή του ως βοσκός . Ωστόσο , δεν μπόρεσε να κρυφτεί για πολύ , αφού τον πρόδωσε η ουράνια φωνή του και ο αυτοκράτορας απαίτησε να τον φέρουν μπροστά του .Ο ηγούμενος αρνήθηκε να τον παραδώσει και ο μέγας υμνωδός από τότε έψελνε στη μονή δοξολογώντας την Παναγία . Μια μέρα ,κουρασμένος αποκοιμήθηκε μέσα στο ναό . Εκεί παρουσιάστηκε η Παναγία και του υποσχέθηκε ότι θα τον ανταμείψει στους ουρανούς για τους ύμνους του . Όταν ξύπνησε ο Ιωάννης , βρήκε στην παλάμη του ένα χρυσό νόμισμα , το οποίο , βαθιά ταραγμένος και με ευσέβεια τοποθέτησε στη θαυματουργή εικόνα.

 

Μονή Δοχειαρίου ( 970 ). Το Καθολικό της Μονής είναι αφιερωμένο στους Αρχαγγέλους Μιχαήλ και Γαβριήλ. Εδώ βρίσκεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Γοργουπηκόου που το 17ο αι. όπως αναφέρει η παράδοση εθεράπευσε έναν τυφλό μοναχό.

 

 

Μονή Ξενοφώντος ( 10ος αι. ). Η Μονή είναι αφιερωμένη στον Άγιο Γεώργιο . Δωρητής της ο ηγεμόνας της Βλαχίας Ιωάννης Ματθαίος ( 1632 1654 ) και η σύζυγός του Ελένη Βεσσαράβα . Εδώ βρίσκεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Οδηγήτριας , αντίγραφο εικόνας που καταστράφηκε στο Μοναστήρι της Χώρας κατά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης.

 

 

Μονή Εσφιγμένου (10ος αι.). Εδώ έζησαν προσωπικότητες μεγάλου πνευματικού κύρους ,όπως ο Άγιος Αθανάσιος Πατριάρχης Κων/πολης το 1310 και ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς αρχιεπίσκοπος Θεσ/νίκης το 1335 .Το Καθολικό της Μονής είναι αφιερωμένο στην Ανάληψη του Κυρίου . Οι σχέσεις της Ρωσίας με τη Μονή Εσφιγμένου υπήρξαν πάντα πολύ θερμές, επηρεασμένες από τη μνήμη του ιδρυτή του ρωσικού μοναχισμού Αντωνίου Πετσέρσκυ ( Σπηλίτη ) από το Κίεβο ( . ). Το έτος 1051 ο Αντώνιος μετέφερε στη Ρωσία τους αυστηρούς κοινοβιακούς κανόνες που έγραψε ο ίδιος στη Σπηλιά της Σαμάρειας , πλησίον της μονής . Έζησε στον Άθω 10 χρόνια ,ενώ το 1050 ο ηγούμενος Θεόκτιστος τον έστειλε στην Ουκρανία για να διαδόσει το λόγο του Θεού . Εκεί ίδρυσε πολλές κοινοβιακές μονές μεταξύ των οποίων και η Λαύρα των Σπηλαίων στο Κίεβο , που είναι η δεύτερη στην τάξη Μονή στη Ρωσία μετά τη Λαύρα του Αγίου Σεργίου κοντά στη Μόσχα. Το 1844 ο Γάλλος αρχαιολόγος Ντιντρόν ανακάλυψε την '' Ερμηνεία '' της τέχνης της ζωγραφικής του μοναχού Διονυσίου εκ Φουρνά που περιέχει οδηγίες για την Τέχνη της Αγιογραφίας . Η Μονή ανέδειξε το 19ο αι. τον Άγιο Αγαθάγγελο τον Εσφιγμενίτη που μαρτύρησε για το Χριστό σε ηλικία 19 ετών , στις 19 Απριλίου 1819 στη Σμύρνη.

 

 

 

image1976.gif

 

 

 

 

AF_401.jpg

 

Άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης ( 925 997 )

 

 

 

 

 

AF_41.jpg

 

Μ. Μεγίστης Λαύρας

 

 

AF_43.jpg

 

Μ. Δοχειαρίου

 

 

 

AF_44.gif

 

Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ( 1296-1359 )

 

 

 

AF_45.jpg

 

Μ. Εσφιγμένου

 

 

 

AF_47.jpg

 

Μ. Ξενοφώντος

 

 

 

image1976.gif

 

 

 

Μονή Βατοπεδίου ( 972 ) . Σύμφωνα με την παράδοση , στη διάρκεια μιας φοβερής καταιγίδας , ένα τεράστιο κύμα παρέσυρε στη θάλασσα από ένα καράβι το νεαρό γιο του αυτοκράτορα Θεοδοσίου ,πρίγκιπα Αρκάδιο .Το παιδί σώθηκε από την Παναγία και βρέθηκε αργότερα να κοιμάται κάτω από ένα θάμνο βάτου στις ακτές του όρμου .Ο αυτοκράτορας για να ευχαριστήσει την Υπεραγία Θεοτόκο έχτισε τη Μονή Βατοπεδίου . Στα τέλη του 15ου αι. έζησε και μόνασε εδώ ο διαφωτιστής των Ρώσων Άγιος Μάξιμος ο Γραικός .Το 1749 στη Μονή ιδρύθηκε η Αθωνιάδα Σχολή .Το Καθολικό της Μονής τιμάται στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου .Εδώ βρίσκεται η Τίμια Ζώνη της Θεοτόκου και οι θαυματουργές εικόνες της Παναγίας Ελαιοβρύτισσας, Κτητόρισσας , Εσφαγμένης και Παραμυθίας.

 

 

Μονή Κουτλουμουσίου (12ος αι.). Το Καθολικό είναι αφιερωμένο στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος .Εδώ βρίσκεται η θαυματουργή εικόνα της Φοβερής Προστασίας που θεωρείται ακατάλυτη από τις φλόγες , αφού επιβίωσε ανάμεσα σε πολλές πυρκαγιές του παρελθόντος.

 

 

Μονή Καρακάλλου (11ος αι. ) .Το Καθολικό της Μονής τιμάται στη μνήμη των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου . Η εικόνα (1722) είναι έργο του Διονυσίου εκ Φουρνά ( 1670 1746 ) . Το 17ο αι. ο βασιλιάς της Ιβηρίας Αρτχίλ και ο αδελφός του Βαχτάγ βοήθησαν στην ανακαίνηση της Μονής , ενώ αργότερα μόνασαν εκεί μέχρι το θάνατό τους.

 

 

Μονή Σταυρονικήτα (1541). Το Καθολικό της Μονής που αφιερώθηκε στον Άγιο Νικόλαο αγιογραφήθηκε από το Θεοφάνη Στρελίτζα και το γιο του Συμεών . Στις τοιχογραφίες αναπαριστάται το Δωδεκάορτο , ο κύκλος των 12 σημαντικότερων εορτών της Ορθοδοξίας . Επίσης η εικόνα του Αγίου Νικολάου ( 14ου αι. ) λέγεται ότι βρισκόταν στο βυθό για 500 χρόνια . Μια μέρα οι ψαράδες την ανέσυραν και την έδωσαν στους μοναχούς . Όμως σε μια σχισμή στο μέτωπο του Αγίου

είχε '' σφηνώσει '' ένα στρείδι που θεωρήθηκε ως θαύμα και από τότε η εικόνα ονομάστηκε Άγιος Νικόλαος ο Στρειδάς.

 

image1976.gif

 

 

 

 

AF_48.jpg

 

Άγιος Μάξιμος ο Γραικός (14751556)

 

 

 

 

AF_50.jpg

 

Μ. Βατοπεδίου

 

 

 

 

AF_51.jpg

 

Μ. Κουτλουμουσίου

 

 

 

 

AF_52.jpg

 

Μ. Καρακάλλου

 

 

 

 

AF_54.jpg

 

Μ. Σταυρονικήτα

 

 

image1976.gif

 

 

 

Μονή Ιβήρων ( 972 ) . Στη Μονή Ιβήρων είναι εγκαστημένη η εφέστια εικόνα του Αγίου Όρους , η Παναγία Πορταίτισσα . Το 1651 αντίγραφο της εικόνας στάλθηκε στη Μόσχα μετά από επιθυμία της τσαρικής οικογένειας ( ) . Ως δώρο στη Μονή παραχωρήθηκε ο Ναός του Αγίου Νικολάου στη Μόσχα . Την περίοδο της επανάστασης έμεινε εδώ και ο εθνομάρτυρας Γρηγόριος ο Ε'. Το Καθολικό τιμάται στην Κοίμηση της Θεοτόκου. Ανάμεσα στα ιερά κειμήλια βρίσκεται το Μεγάλο Ευαγγέλιο ,δώρο του Μεγάλου Πέτρου της Ρωσίας και ένας μικρός εικονογραφημένος κώδικας του Ιωάννη Δαμασκηνού του 13ου αι. που περιέχει το επικό ποίημα Βαρλαάμ και Ιωάσαφ . Περιγράφει τη ζωή του Ιωάσαφ , γιου ενός Ινδού πρίγκιπα , που συγκινήθηκε τόσο βαθιά από το κήρυγμα του ερημίτη Βαρλαάμ , ώστε έγινε χριστιανός.

 

 

Μονή Φιλοθέου ( 10ος αι. ) . Το 18ο αι. στη Μονή ασκήθηκε επί 17 έτη ο Άγιος και Ισαπόστολος Κοσμάς ο Αιτωλός . Στα ιερά κειμήλια της Μονής συγκαταλέγονται το δεξί χέρι του Αγίου Ιωάννη Χρυσοστόμου και οι θαυματουργές εικόνες της Παναγίας Γερόντισσας και της Παναγίας Γλυκοφιλούσας ( θεωρείται έργο του Ευαγγελιστή Λουκά ). Το Καθολικό είναι αφιερωμένο στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου.

 

 

Μονή Παντοκράτορος ( 1363 ) .Το Καθολικό της είναι αφιερωμένο στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος .Η εικόνα του Παντοκράτορος Χριστού που δώρησαν στη Μονή οι κτήτορες Αλέξιος και Ιωάννης , αξιωματούχοι , βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης . Εδώ βρίσκεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Γερόντισσας που σε κάποια λειτουργία , σύμφωνα με την παράδοση , πρόσταξε τον ιερέα να συντομεύσει την ακολουθία για να κοινωνήσει τον ετοιμοθάνατο ηγούμενο. Στη ρωσική σκήτη του Προφήτη Ηλία , που ανήκει στη Μονή Παντοκράτορος , έζησε από το 1757 ο γνωστός Ρώσος μοναχός Παίσιος Βελιτσκόφσκυ ( 1722 1794 ).Η βιβλιοθήκη της Μονής διαθέτει σπάνια και εξαιρετικής τέχνης βυζαντινά χειρόγραφα .Υπάρχουν 68 περγαμηνοί κώδικες , 3 περγαμηνά ειλιτάρια του 14ου αι. , 4 βομβύκινοι κώδικες , 9 αραβικά χειρόγραφα και μερικοί ρουμάνικοι μουσικοί κώδικες . Σημαντικός θεωρείται ο κώδικας 234 , γνωστός ως Ευαγγέλιο του Αγίου Ιωάννη του Καλυβίτη ( μέσα 11ου αι. ) . Πρόκειται για εξαιρετικής ποιότητας εικονογραφημένο χειρόγραφο με ποικίλη ύλη και μοναδικές μικρογραφίες και παραστάσεις των ευαγγελιστών και διάφορων αγίων .Το 17ο αι. δυστυχώς η βιβλιοθήκη υπέστη σοβαρές καταστροφές , αλλά και αφαιμάξεις μετά την επανάσταση του 1821 - που της στέρησαν μεγάλο αριθμό χειρογράφων . Σήμερα στη Συνοδική Βιβλιοθήκη της Μόσχας Ιστορικό Μουσείο υπάρχουν 31 αγιορείτικοι κώδικες στον κατάλογο και την ένδειξη Βιβλίο του Παντοκράτορος Χριστού. Εδώ επίσης μόνασε το 16ο αι. ο Άγιος Ιωσήφ , Μητροπολίτης Τιμισοάρας , ο οποίος επιδόθηκε στο έργο της καταγραφής κωδίκων.

 

 

Μονή Σίμωνος Πέτρα ( 14ος αι.). Το Καθολικό της Μονής αφιερώθηκε στη Γέννηση του Χριστού . Το σπουδαιότερο κειμήλιο είναι το αριστερό χέρι της Αγίας Μαρίας της Μαγδαληνής και Μυροφόρου , το οποίο διατηρείται ακέραιο εδώ και 2000 χρόνια.

 

 

 

keri_11.gif

 

 

image1976.gif

 

 

 

 

AF_55.JPG

 

Μ. Ιβήρων

 

 

 

AF_57.JPG

 

Μ. Σίμωνος Πέτρας

 

 

 

AF_59.jpg

 

Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός (1714-1779)

 

 

 

AF_60.JPG

 

Μ. Φιλοθέου

 

 

 

AF_61.jpg

 

Μ. Παντοκράτορος

 

 

 

image1976.gif

 

 

 

 

Μονή Χιλανδαρίου ( 1197 ) . Η Μονή ιδρύθηκε από τον ηγεμόνα της Σερβίας Στέφανο Νεμάνια και το γιο του Ράστκο , τους μετέπειτα μοναχούς Συμεών και Σάββα που είναι οι μεγαλύτεροι άγιοι των Σέρβων . Σήμερα στο Βελιγράδι δεσπόζει ο μεγαλοπρεπής Ιερός Ναός αφιερωμένος στον Άγιο Σάββα ( 1174 1236 ). Το 1198 ο αυτοκράτωρ Αλέξιος Γ' ο Κομνηνός επικύρωσε τη σερβική κατοχή της Μονής . Το Καθολικό είναι αφιερωμένο στα Εισόδια της Θεοτόκου . Ανάμεσα στα πολλά κειμήλια ξεχωρίζουν η θαυματουργή ασημένια λάρνακα με το κλήμα του Αγίου Συμεών και οι θαυματουργές εικόνες της Παναγίας Τριχερούσας, Οδηγήτριας και Αβραμιώτισσας.

 

 

Μονή Ξηροποτάμου ( 970 ) . Το Καθολικό τιμάται στους Αγίους 40 Μάρτυρες .Το πολυτιμότερο κειμήλιο της Μονής είναι τα 2 τεμάχια Τίμιου Ξύλου από το Σταυρό του Ιησού Χριστού , τα μεγαλύτερα που υπάρχουν και φέρουν τις οπές από τα καρφιά της Σταύρωσης.

 

 

Μονή Αγίου Παύλου ( 10ος αι. ) . Στα κειμήλια της Μονής υπάρχουν τα πολύτιμα Δώρα των Τριών Μάγων , το πόδι του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου , τεμάχιο του Τιμίου Ξύλου κ.ά. Οι μεγάλοι ευεργέτες της Μονής ήταν η σερβική οικογένεια δεσποτών Βράνκοβιτς.

 

 

Μονή Γρηγορίου ( 14ος αι. ) . Η Μονή ιδρύθηκε από έναν μοναχό του Όρους Σινά , το Γρηγόριο . Το Καθολικό της είναι αφιερωμένο στον Άγιο Νικόλαο. Εδώ βρίσκονται οι θαυματουργές εικόνες της Παναγίας Παλαιολογίνας και της Παναγίας Γαλακτοτροφούσας.

 

 

 

keri_11.gif

 

 

image1976.gif

 

 

 

AF_62.jpg

 

Άγιος Σάββας (1174-1236)

 

 

 

AF_64.jpg

 

Μ. Χιλανδαρίου

 

 

 

AF_65.jpg

 

Μ. Ξηροποτάμου

 

 

 

AF_66.jpg

 

Μ. Αγίου Παύλου

 

 

 

AF_68.jpg

 

Μ. Γρηγορίου

 

 

 

image1976.gif

 

 

 

Μονή Διονυσίου ( 1375 ) . Το Καθολικό είναι αφιερωμένο στη Γέννηση του Τιμίου Προδρόμου . Το τέμπλο είναι καλυμμένο ολόκληρο με φύλλα χρυσού και πάνω του βρίσκονται οι σημαντικές εικόνες της Μονής , μεταξύ των οποίων και 5 της Δέησης , έργα του Κρητικού αγιογράφου Ευφρόσυνου ( 1542 ) . Εδώ βρίσκεται και η θαυματουργή εικόνα των Χαιρετισμών ή Ακαθίστου.

 

 

Μονή Ζωγράφου ( 973 ) . Το Καθολικό είναι αφιερωμένο στον Άγιο Γεώργιο. Η Μονή είναι Βουλγαρική. Η παράδοση αναφέρει ότι κτήρορες ήταν 3 αδελφοί και μοναχοί : ο Μωυσής, ο Ααρών και ο Ιωάννης από την Αχρίδα . Μεταξύ τους δεν συμφωνούσαν σε ποιον άγιο θα αφιέρωναν τη Μονή. Έτσι κλείδωσαν μια ξύλινη πλάκα στο Καθολικό και προσεύχονταν για να τους σταλεί κάποιο μήνυμα απ ' τον ουρανό. Το ίδιο βράδυ , πολλά χιλιόμετρα μακριά από τον Άθω , οι Σαρακηνοί επιτέθηκαν και λεηλάτησαν τη Μονή Φανουήλ στην Παλαιστίνη και η εικόνα του Αγίου Γεωργίου κινδύνεψε να καταστραφεί . Τότε έγινε ένα θαύμα και οι μοναχοί βρήκαν την εικόνα του Αγίου Γεωργίου που ήταν '' αχειροποίητη ''. Από τότε η Μονή ονομάστηκε Μονή Ουρανίου Ζωγράφου . Εδώ βρίσκονται οι θαυματουργές εικόνες της Ακαθίστου και της Επακούουσας.

 

 

Μονή Κωνσταμονίτου ( 11ος αι. ). Το Καθολικό είναι αφιερωμένο στον Άγιο Στέφανο τον Πρωτομάρτυρα . Την περίοδο της επανάστασης τη Μονή βοήθησε η Κυρά Βασιλική, γυναίκα του Αλή πασά. Εδώ βρίσκονται οι θαυματουργές εικόνες της Παναγίας Οδηγήτριας και Παναγίας Αντιφωνήτριας.

 

 

Μονή Παντελεήμονος ( 10ος αι. ). Η ιστορία της Μονής αρχίζει το 10ο αι. στη Μονή της Υπεραγίας Θεοτόκου, Ξυλουργού είναι η Σκήτη Μπογκορόντιτσα ( ) - η αδελφότητα της οποίας στα μέσα του 12ου αι. μεταφέρεται στη Μονή Θεσ/νίκης , που ήταν αφιερωμένη στον Άγιο Παντελεήμονα. Εδώ η αδελφότητα θα παραμείνει μέχρι το 1765 . Το 1193 στη Μονή εκάρη μοναχός ο μετέπειτα αρχιεπίσκοπος της Σερβίας , Άγιος Σάββας. Η Μονή ανασυγκροτείται μετά από σκληρή δοκιμασία στην τουρκοκρατία, μετά τις δωρεές της Φαναριώτικης οικογένειας των Καλλιμάχηδων Ιωάννη , ηγεμόνα της Μολδαβίας το 18ο αι. , και Σκαρλάτου το 18ο 19ο αι. -. Το Καθολικό αφιερώθηκε στον Άγιο Παντελεήμονα. Η μεγαλύτερη καμπάνα της μονής ζυγίζει 13 τόνους και η διάμετρός της είναι 2,70 μ.

 

 

 

keri_11.gif

 

 

image1976.gif

 

 

 

AF_69.jpg

 

Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης (1749-1809)

 

 

 

AF_70.jpg

 

Μ. Διονυσίου

 

 

 

AF_71.jpg

 

Μ. Ζωγράφου

 

 

 

AF_72.jpg

 

Μ. Κωνσταμονίτου

 

 

 

pravoslavye_f2.jpg

 

Μ. Παντελεήμονος

 

 

 

image1976.gif

 

 

 

 

Ιερά κειμήλια του Αγίου Όρους

 

 

 

 

 

AF_76.jpg AF_78.jpg

 

 

 

 

 

AF_79.jpg

 

 

 

image1976.gif

 

 

 

 

Εικόνες από την μοναχική ζωή στο Άγιον Όρος

 

 

 

 

AF_82.jpg

 

 

 

AF_83.jpg

 

 

 

 

AF_89.JPG

 

 

image1976.gif

 

 

 

 

 

Π Ρ Ο Σ Ε Υ Χ Ε Σ Σ Τ Η Θ Ε Ο Τ Ο Κ Ο

( σ τ α ρ ω σ ι κ ά )

 

 

( . Παναγία Πορταίτισσα - Μονής Ιβήρων )

 

, 1- : , , , 蠠

:  蠠 , 蠠 , , , .

 

 

keri_11.gif

 

 

 

, 8- : , ,

,  ࠠ ࠠ 蠠 ࠠ ,

.

 

 

keri_11.gif

 

 

 

( . Παναγία Παντάνασσα Μονής Βατοπεδίου )

 

 

Π 堠 , ! , ࠠ 䠠 ⠠ !   

, , ࠠ ࠠ 蠠 .

, ! , , ,

. .

 

 

keri_11.gif

 

 

image1976.gif

 

 

 

 

Επίλογος

 

 

Το Άγιον Όρος στέκεται γερά ανάμεσα στον ουρανό και στη γη , για να συμφιλιώσει το ανθρώπινο γένος με το Θεό και να καθυστερήσει για πολλούς ανθρώπους τη δικαία του Θεού δίκη που επιταχύνεται από την ανθρώπινη προδοσία . Γέρων Ιωσήφ Βατοπεδινός

 

 

蠠 , , 頠 .

 

 

image1976.gif

 

 

k_n_todis.jpg

 

 

Thodis N. Konstantinos | Russia, 2010 |

 

www.ktdrus.gr

 

 

 

 

bbar11.gif

 

 

 

115.png

 

Αξιότιμοι αναγνώστες! Άν αντιγράψατε δεδομένο αρχείο πρέπει να το αποσύρετε μετά την εξέταση του περιεχομένου. Με την αντιγραφή και αποθήκευσή του αναλαμβάνετε την πλήρη ευθύνη στα πλαίσια της ισχύουσας διεθνούς νομοθεσίας. Όλα τα συγγραφικά δικαιώματα διατηρούνται από το νόμιμο κάτοχο. Οποιαδήποτε εμπορική ή άλλη χρήση εκτός της προαναφερόμενης εξέτασης του περιεχομένου απαγορεύεται!

 

 

 

Russia-2.GIF

 

! , .  . ࠠ ࠠ 頠 . !

 

 

 

Bretania1.png

 

Respectable readers! If you copy this file, you must remove it after acquaintance with the content. With its copying and preserving , you pick up entire responsibility according to the acting international legislation. All copyrights down this file remain at the point of the right holder. Any commercial and other use except preliminary acquaintance is forbidden!

 

 

image1976.gif

 

 

homebut.gif BACK TO INDEX PAGE